portal osiedli, dzielnic i miast

Gdynia Babie Do³y - Forum

Pogaduchy z s±siadami - bez wychodzenia z domu!
Primary Navigation


FAQFAQ    SzukajSzukaj    ProfilProfil    Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci    RejestrujRejestruj    ZalogujZaloguj   
www.MojeOsiedle.pl » Babie Do³y - sprawy dzielnicowe » Forum » Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4
Napisz nowy temat Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat     

Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

Id¼ do strony Poprzednia    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9    Nastêpna     Odpowiedz do tematu    
Autor Wiadomo¶æ
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Sob Gru 18, 2010 22:57    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Nie Gru 19, 2010 8:09    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

Okruchy Ewangelii - czwarta niedziela Adwentu 18.12.2010
--------------------------------------------------------------------

1.
Ju¿ tylko kilka dni dzieli nas od ¦wi±t Bo¿ego Narodzenia. Staramy siê nie poddawaæ szalonemu rytmowi ¿ycia, ale nie przychodzi nam to ³atwo. Jest przecie¿ tyle spraw, umówionych spotkañ, wyznaczonych terminów, a dodatkowo mo¿e kto¶ z najbli¿szych ciê¿ko choruje, uleg³ wypadkowi, straci³ pracê lub nie zda³ egzaminu. Próbujemy byæ dzielni, zachowywaæ spokój i ufno¶æ, ale trochê inaczej wyobra¿ali¶my sobie ten Adwent. Ws³uchujemy siê w s³owa Pisma ¦wiêtego, zw³aszcza w te, które proponuje nam liturgia mszalna, staramy siê skupiæ, otworzyæ na Bo¿e natchnienia, ale nadchodz± rozproszenia, my¶li spontanicznie wêdruj± w innym kierunku.

I to w³a¶nie teraz, kiedy jeste¶my u szczytu naszych przygotowañ do ¶wi±t – w czwart± niedzielê Adwentu – Ko¶ció³ ukazuje nam ¶w. Józefa. Znany to, a jednocze¶nie tajemniczy ¶wiêty; Biblia nie podaje ani jednego wypowiedzianego przez niego s³owa. Trochê informacji znajdujemy o nim w ewangelicznych historiach dzieciñstwa Jezusa. Podaj± one m.in, ¿e ¶w. Józefowi kilkakrotnie ukaza³ siê anio³. Za pierwszym razem objawi³ mu we ¶nie fakt cudownego poczêcia Dzieciêcia przez Maryjê za spraw± Ducha ¦wiêtego, a za drugim kaza³ mu uciekaæ z rodzin± do Egiptu przed prze¶ladowaniem Heroda. Dzisiejsza Ewangelia dotyczy tego pierwszego objawienia:

2.
„Po za¶lubinach Matki Jego, Maryi, z Józefem, wpierw nim zamieszkali razem, znalaz³a siê brzemienn± za spraw± Ducha ¦wiêtego. M±¿ jej, Józef, który by³ cz³owiekiem prawym i nie chcia³ naraziæ jej na znies³awienie, zamierza³ oddaliæ j± potajemnie. Gdy powzi±³ tê my¶l, oto anio³ Pañski ukaza³ mu siê we ¶nie i rzek³: Józefie, synu Dawida, nie bój siê wzi±æ do siebie Maryi, twej Ma³¿onki; albowiem z Ducha ¦wiêtego jest to, co siê w Niej poczê³o. Porodzi Syna, któremu nadasz imiê Jezus, On bowiem zbawi swój lud od jego grzechów. Zbudziwszy siê ze snu, Józef uczyni³ tak, jak mu poleci³ anio³ Pañski: wzi±³ swoj± Ma³¿onkê do siebie” (Mt 1,18-21.24).

Nie wiemy dok³adnie, ile lat mia³ ¶w. Józef, gdy Jezus narodzi³ siê w Betlejem. Bior±c pod uwagê ówczesne zwyczaje, móg³ mieæ co najwy¿ej dwadzie¶cia kilka lat. Przeczytany fragment Ewangelii okre¶la go jako cz³owieka prawego. Co to oznacza? W perspektywie biblijnej cz³owiek prawy to ten, który realizuje wolê Bo¿±, zw³aszcza je¶li wymaga to szczególnej pokory, prostoty i zaufania. ¦w. Józef nie rozumia³ pewnych rzeczy; wiedzia³ np. ¿e nie jest ojcem Dziecka, które siê poczê³o, a za takiego bêdzie uchodzi³ w spo³eczno¶ci.

Jako cz³owiek prawy by³ jednak przekonany, ¿e w ¿yciu duchowym nie mo¿na wszystkiego zrozumieæ; ¿e Bóg przewy¿sza zdecydowanie mo¿liwo¶ci naszego rozumu; ¿e jest ponad naszymi my¶lami; ¿e wcale nie musi zachowywaæ siê tak, jak by¶my sobie tego ¿yczyli.

Pisa³ Antoine de Saint Exupéry: „Panie, mówi³em, tam na ga³êzi drzewa siedzi kruk. Rozumiem, ¿e Twój majestat nie mo¿e siê zni¿aæ do mówi±cego. Lecz ja potrzebujê znaku. Gdy skoñczê moj± modlitwê, spraw, aby ten kruk odlecia³. I patrzy³em na ptaka. Ale on siedzia³ nieruchomo na ga³êzi. Wtedy znowu zwróci³em siê do kamienia. Panie, mówi³em, masz s³uszno¶æ. Twój majestat nie mo¿e siê zni¿aæ do moich ¿±dañ. Gdyby kruk odlecia³, by³bym jeszcze smutniejszy. Bo taki znak by³by znakiem danym mi przez kogo¶ równego – a wiêc znowu przeze mnie samego, znowu by³by odbiciem moich pragnieñ. I ci±gle tkwi³bym w swojej samotno¶ci. I oddawszy cze¶æ wróci³em. Lecz wtedy w³a¶nie moja rozpacz ust±pi³a miejsca nieoczekiwanej rado¶ci”.

3.
Nie, ¶w. Józef nie prosi³ Boga o szczególne znaki dla siebie. Wydaje siê, ¿e z natury swojej by³ refleksyjny. Po¶wiêca³ ponadto wiele czasu na modlitwê, przez któr± pog³êbia³ kontakt z Bogiem; dlatego nawet ma³o znacz±ce, wydawa³oby siê, prze¿ycia stawa³y siê dla niego wyra¼nymi znakami. Ponadto by³ przekonany, ¿e niekiedy brak znaku o jaki prosimy, mo¿e byæ – jak to wynika z przytoczonego tekstu francuskiego autora – bardzo wyra¼nym znakiem Bo¿ej obecno¶ci. A có¿ powiedzieæ, je¶li ukazuje mu siê we ¶nie wys³annik Boga i bardzo wyra¼nie mówi do niego: „Nie bój siê” (Mt 1,20).

Prze¿ycia i postawa ¶w. Józefa ukazuj± nam ró¿ne trudno¶ci, w±tpliwo¶ci i lêki, na jakie mo¿e natrafiæ osoba nawet g³êboko wierz±ca, która jest ci±gle wzywana przez Boga do pog³êbiania swej wiary. Nasze osobiste ¿ycie potwierdza to stwierdzenie. Wydaje siê nam niekiedy, ¿e osi±gnêli¶my ju¿ pewien zadowalaj±cy poziom ¿ycia duchowego, gdy nagle niewielka trudno¶æ znacznie go obni¿a.

Je¶li to zdarzy siê nam teraz, w Adwencie, pro¶my o pomoc tak znamienitego orêdownika. Jeden z pisarzy w ten sposób argumentowa³ moc wstawiennicz± ¶w. Józefa. Kiedy przy koñcu ¶wiata Jezus bêdzie wypowiada³ do zgromadzonych s³owa: „By³em g³odny, a nie dali¶cie Mi je¶æ; by³em spragniony, a nie dali¶cie Mi piæ” (Mt 25,42), wielu mo¿e siê pytaæ, czy to do nich Zbawiciel kieruje te s³owa. Natomiast ¶w. Józef, jako Jego przybrany ojciec, mo¿e byæ wtedy zupe³nie spokojny. Bo to on w³a¶nie troszczy³ siê o wszystkie potrzeby Jezusa. Zatem je¶li i my poprosimy go o pomoc w jakiej¶ sprawie, bez niepotrzebnych s³ów szybko zatroszczy siê równie¿ o nas.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Sob Gru 25, 2010 2:23    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

BLI¯EJ O TRADYCJI - WIGILIA.
------------------------------------

¦wiêto Bo¿ego Narodzenia jest uroczyste i warto je prze¿yæ z lud¼mi, którzy siê z tym ¶wiêtem uto¿samiaj± . Jest prze¿ywane,zw³aszcza przez polaków, jako ¶wiêto rodzinne. Zaznacza siê to najbardziej w prze¿ywaniu Wieczoru Wigilijnego. W domu ubiera siê choinkê pozostawmy to sumieniu tym :czy ¿yw± prawdziw±, czy tez tym ekologicznie nawróconym, sztuczn±. Jest ona chrze¶cijañskim symbolem drzewa rajskiego. Przez swoj± zimow± aktywno¶æ nie zmienn± ko³derk± z igliwia, zimow± zieleñ , jest symbolem Chrystusa staj±c siê w przeno¶ni „drzewem ¿ycia’’, a ¶wiec±ca oznajmia „¶wiat³o¶æ ¶wiata". Pod choink± powinien byæ ¿³óbek, dla upamiêtnienia narodzenia Pana Jezusa w Betlejem. Prezenty to materialny lecz sympatyczny dodatek. Podpowiem ze powinny byæ bardziej praktyczne/u¿ytkowe ,a s± czêsto drogie, badziewiaste,powiêkszaj±ce w przysz³o¶ci miejskie ¶mietniska.

Najwa¿niejszym wydarzeniem Wieczoru Wigilijnego,jest dzielenie siê op³atkiem, nie prezenty. I tutaj poszanowanie dla tego momentu w tym dniu jest najwy¿sze jakie ludzie sobie nawzajem czyni± . Nie warto po przez inne nie odpowiednie zachowanie ,udowadniaæ sobie i innym ze cywilizacja/moralno¶æ nas w rozwoju ominê³a. Ten prosty ale jak¿e ludzki zwyczaj wype³niony jest wieloma istotnymi znaczeniami. Do jednego sto³u zasiadaj± razem pogodzeni lub szukaj±cy zgody i oby j± szybko znale¼li. Tak¿e ci co kiedy¶ lub nie dawno w z³ych czynach byli zab³±kani ,ci co jak faryzeusze daj±c jedn± z³otówkê mówili ze mocno finansowo pomagali, ci co ³okciami i nogami innego pokonali,ci co sami nie zjedli a drugiemu dali. Wszyscy dobrzy nie sztuczni i egoistyczni na co dzieñ . Zasiadaj± razem po to by w koñcu przyznaæ siê do swej ob³udy i przestaæ z ni± ¿yæ. A teraz dziel±c siê op³atkiem sk³adamy sobie ¿yczenia: dobra duchowego i materialnego tez, ale niech tego materialnego bêdzie tyle ile jest siê w stanie bez zmiany cz³owieczeñstwa unie¶æ. Szczególnie, dobro materialne symbolizuje materia op³atka – chleb który mówi ze do ¿ycia jest on niezbêdny. Oby go nam i naszym bli¼nim nigdy nie zabrak³o, oby¶my umieli dzieliæ go z naprawdê! potrzebuj±cymi! Przyjmuj±c go z Duchem ¦w byli przynajmniej dobrzy a nasze ¿ycie nie by³o no¶nikiem krzywdy dla innych. . Op³atek Wigilijny dla chrze¶cijanina i innych ten symbol uznaj±cych , jest nie zbêdny w tym dniu. Mo¿na go zast±piæ chlebem je¶li nie mamy typowego op³atka. Jest nawi±zaniem do potrzeby spo¿ywania Chleba tzw. biblijnego, z którym uto¿sami³ siê Chrystus. Fakt dzielenia siê chlebem w postaci op³atka by³ znany od pocz±tków Ko¶cio³a. Trzeba przyznaæ ze w tedy ludzie go bardziej szanowali i nie kopali wrzucaj±c do ¶mietnika. Nie mia³ on jednak ¿adnego zwi±zku z okresem Bo¿ego Narodzenia. Najstarsze informacje mówi±ce o tym zwyczaju w polskich rodzinach pochodz± z koñca XVIII wieku. W staro¿ytno¶ci chrze¶cijañskiej, by³ zwyczaj b³ogos³awienia chleba i spo¿ywania go jako komunii duchowej,wierni uczestnicz±cy w Mszy ¦wiêtej sk³adali na ofiarê chleb. By³ on w czê¶ci przeznaczony do konsekracji i rozdzielany jako Komunia ¶wiêta. Drug± czê¶æ b³ogos³awiono przy Mszy ¶wiêtej i rozdzielano wiernym do spo¿ycia. Ten b³ogos³awiony chleb, czêsto zabierano do domów dla podzielenia siê z tymi, którzy nie mogli uczestniczyæ w Mszy ¶w. Z up³ywem czasu zwyczaj ten uleg³ zapomnieniu, gdy¿ nie przynoszono ju¿ chleba na ofiarê w Mszy ¶wiêtej. Ale ofiara na tacê jakim¶ cudem przetrwa³a, si³a trzosu jest imponuj±c±. Zwrócê tu uwagê i¿ chleb jest jedynym pokarmem cz³owieka, który przez ca³e jego ¿ycie ka¿dego dnia mo¿e byæ spo¿ywany i nigdy siê nie znudzi. Zawsze nam smakuje z ro¿nych pieców i m±k. W ¶redniowieczu pojawi³ siê rodzaj pieczywa, którego forma przypomina dzisiejsze op³atki. W tej zmienionej postaci przetrwa³ na Ziemiach Polskich. Czyli ko¶ció³ te¿ i w tym wzglêdzie ewoluowa³!. S³owo Adwent oznacza po polsku:przychodzê, przybywam,ukazujê siê. Od pocz±tku chrze¶cijañstwa odnoszono te znaczenia do Narodzenia Mesjasza, Chrystusa Jezusa. W okresie Adwentu, kap³ani przekazywali wiernym specjalnie przygotowany i b³ogos³awiony chleb–op³atek, którym dzielono siê podczas Wieczerzy Wigilijnej. Gdy Polska utraci³a byt pañstwowy po rozbiorach, ostoj± dla ¿ycia narodowego, sta³o siê ¿ycie religijne w Ko¶ciele katolickim. Proszê tu zwróciæ uwagê,gdy naród jest w potrzebie us³yszenia dobrego przewodniego s³owa, zarazem tak ³atwo jest podatny i ufny na manipulacje nad nim,bez wzglêdu na to czy to jest „lewa” czy „prawa” strona „nag³o¶nienia” . Rozdzieleni cz³onkowie rodzin w okresie tego ¶wiêta przysy³ali sobie op³atek. Sta³ siê on w ten sposób symbolem ¦wi±t,a dzielenie siê nim by³o wyrazem uczuæ,przyja¼ni, ³±czno¶ci i ¿yczliwo¶ci a nie pseudo wiary, fa³szywej osobistej nano promocji, propagowania dla materialnych korzy¶ci i wygody ¿ycia w postaci posiadanego teoretyczno-praktycznego „patentu wiary”. Na uwagê zas³uguje fakt, i¿ nazwa miejscowo¶ci Betlejem oznacza-„Dom chleba”.St±d dodatkowy aspekt symboliczny op³atka, jako znaku Jezusa Chrystusa i Jego ziemskiego narodzenia. Ale czy tak by³o ?czy w to wierzysz.?. czy wiara na si³ê, bo inni tak chc±!, jest wiar± b³ogos³awion±?
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Sob Gru 25, 2010 11:07    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

Bo¿e Narodzenie.
---------------------
Dla ka¿dego z nas ¶wiêta to czas szczególny. To nie tylko wspomnienie wa¿nego wydarzenia religijnego, ale tak¿e czas odpoczynku, spotkañ z bliskimi i rodzin±. Coraz czê¶ciej ¶wiêta staj± siê ucieczk± od codzienno¶ci, czasem wyciszenia i refleksji.

W wiêkszo¶ci krajów o tradycji chrze¶cijañskiej zaczynaj± siê one wieczerz± wigilijn± tj. dnia 24 grudnia, która jest czasem radosnego oczekiwania na narodziny Jezusa. Okres poprzedzaj±cy Narodzenie Pañskie nazywany jest Adwentem i trwa cztery tygodnie.

Geneza ¦wi±t Bo¿ego Narodzenia
----------------------------------------
Data 25 grudnia ju¿ staro¿ytno¶ci by³a dniem szczególnym. G³ówn± tego przyczyn± by³o to, i¿ okre¶la³a czas przesilenia zimowego, w którym noc stawa³a siê krótsza, a dzieñ d³u¿szy. W Rzymie w tym okresie odbywa³y siê Saturnalia na cze¶æ boga Saturna, w Persji natomiast czczono Mitrê – bóstwo s³oñca.

Przyj¶cie na ¶wiat Jezusa, oznacza³o pojawienie siê nowej ¶wiat³o¶ci i nadziei dla ¶wiata, dlatego te¿ mo¿na dostrzec analogiê pomiêdzy ho³dem dla Jezusa a bóstw mitycznych.

Postaæ ¶wiêtego Miko³aja
-----------------------------
Roze¶miany, brodaty staruszek w czerwonym stroju, nios±cy na plecach ogromny wór pe³en prezentów, to postaæ znana i uwielbiana przez wszystkie dzieci na ¶wiecie. Ka¿dego roku, czekaj± one na jego wizytê i prezenty, które przyniesie.

W ró¿nych krajach i kulturach postaæ ta nosi ró¿ne imiona, lecz jej idea wszêdzie jest taka sama – poprzez swoj± obecno¶æ i rozdawanie prezentów, powoduje rado¶æ i u¶miechy na twarzach wszystkich ludzi. U naszych s±siadów znany jest jako: Santa Claus, Father Christmas, Père Noël czy Dziadek Mróz.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Sob Gru 25, 2010 11:12    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

Bo¿e Narodzenie Chrze¶cijañskie ¶wiêto upamiêtniaj±ce narodziny Jezusa Chrystusa z Nazaretu obchodzone 25 grudnia.

Historia i Geneza.
--------------------
Pierwsze informacja o ¶wiêcie Bo¿ego Narodzenia obchodzonego 25 grudnia pochodzi z roku 356 n.e. Wcze¶niej prawdopodobnie dzieñ narodzin Jezusa obchodzono 6 stycznia. 25 grudnia ustanowiono dniem ¶wi±tecznym jako przeciwwagê do pogañskiego ¶wiêta s³oñca. Podobnie jak dzieñ, nieznany jest dok³adny rok narodzin Jezusa, wiadomo ju¿ prawie na pewno, ¿e rok 0 (zero) nie jest rokiem narodzin Chrystusa. Wiadomo, ¿e wzmiankowany w Nowym Testamencie, król Herod zmar³ w 4 roku p.n.e. tote¿ niektórzy badacze sk³aniaj± siê do przyjêcia tego roku jako roku narodzin Jezusa, inni natomiast podejrzewaj±, ¿e 'gwiazda betlejemska' towarzysz±ca narodzinom by³a komet± Haleya widoczn± w 12 roku p.n.e lub komet± opisan± tak¿e przez chiñskich kronikarzy w 5 roku p.n.e.
W ¶redniowieczu ¶wiêto Bo¿ego Narodzenia by³o ¶wiêtem weso³ym i obchodzonym niezwykle hucznie, dopiero w XVII wieku zaczê³a siê kszta³towaæ tradycja jak± znamy do dzi¶, a wiêc ¶wiêta radosnego ale te¿ pe³nego zadumy nad ¿yciem, ¶mierci± i zbawieniem.

Tradycje i zwyczaje.
------------------------
Do g³ównych tradycji Bo¿ego Narodzenia ,zwanego tak¿e od 'Gwiazdy Betlejemskiej' Gwiazdk±, nale¿y biesiadowanie i spotykanie siê z rodzin± i krewnymi, obdarowywanie siê prezentami, choinka, ¶piewanie kolêd, op³atek, ¿yczenia, kolêdnicy, szopka. W niektórych ko¶cio³ach (tak¿e polskim) wiêksz± wagê przywi±zuje siê do dnia poprzedniego - Wigilia ¦wi±t Bo¿ego Narodzenia.

Kolêdy Bo¿onarodzeniowe.
------------------------------
Zwyczaj kolêdowania wywodzi siê jeszcze z czasów rzymskich, kiedy to na pocz±tku roku s±siedzi i krewni odwiedzali siê wzajemnie, obdarowywali siê prezentami i ¶piewali pie¶ni na swoj± cze¶æ (calendae - pocz±tek miesi±ca). Z biegiem czasu pie¶ni te przybra³y charakter religijny znany po dzi¶ dzieñ. Do najbardziej znanych kolêd nale¿± : Bóg siê rodzi, W¶ród Nocnej Ciszy, Cicha Noc, Dzisiaj w Betlejem, Jezus Malusieñki, Lulaj¿e Jezuniu, Pójd¼my wszyscy do stajenki. Jeszcze do dzi¶ w niektórych regionach Polski w Bo¿e Narodzenie chodz± po domach kolêdnicy - przebierañcy ¶piewaj±cy kolêdy - jest w¶ród nich, w zale¿no¶ci od regionu: Anio³, Diabe³, Turoñ, Trzej Królowie, ¯yd, Cyganka, Baba, Muzykanci.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Sob Gru 25, 2010 23:16    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

¦wiêty Szczepan - mêczennik .
------------------------------------
Krew mêczenników zbawia grzesznika

Wszyscy chyba znamy postaæ ¶wiêtego Szczepana, o jego mêczeñstwie mówi nam S³owo Bo¿e czytane w drugi dzieñ ¶wi±t Bo¿ego Narodzenia. ¦wiêty Szczepan by³ diakonem we wspólnocie pierwszych chrze¶cijan w Jerozolimie. By³ to czas prze¶ladowañ, czas mêczenników. ¦wiêty Szczepan, nape³niony Duchem ¦wiêtym, odwa¿nie g³osi Dobr± Nowinê, Zmartwychwstanie Jezusa. Ludzie przechodz± ulicami Jerozolimy, jedni s³uchaj± z nadziej± s³ów Szczepana, inni przechodz± obojêtnie, zajêci codziennymi troskami. S± jednak w Jerozolimie ludzie, którzy tej Dobrej Nowiny nie chc± przyj±æ, którym to co robi Szczepan przeszkadza. Jednym z tych, którzy stoj± na ich czele jest Szwe³ z Tarsu. Faryzeusz, uczony w pi¶mie, cz³owiek, który jest przekonany o s³uszno¶ci swego postêpowania. Ten cz³owiek ma misjê aby byæ prze¶ladowc± Szczepana. To on stoi na czele ludzi, którzy kamieniuj± Szczepana. To Szawe³ jest tym, który decyduje, to pod jego nogi sk³adaj± swoje szaty, ci którzy rzucaj± kamieniami. ¦w. Szczepan robi wówczas rzecz niesamowit± - on modli siê za swoich - oprawców. Jego prze¶ladowcy nie mog± s³uchaæ tego co mówi, zatykaj± sobie uszy. Bo to jest rzecz, której cz³owiek nie mo¿e zrozumieæ; jak mo¿na modliæ siê za kogo¶ kto Ciê morduje. "A oni podnie¶li wielki krzyk, zatkali sobie uszy i rzucili siê na niego wszyscy razem" (Ap 7, 57). Szczepan patrzy w twarze tych ludzi i oni nie mog± znie¶æ jego spojrzenia. Spojrzenia pe³nego mi³o¶ci do swoich wrogów. Bo to jest spojrzenie Chrystusa. To jest to samo spojrzenie, którym Jezus patrzy³ na tych, którzy Go krzy¿owali. Spojrzenie pe³ne mi³o¶ci, pe³ne przebaczenia. To w³a¶nie jest MI£O¦Æ w wymiarze krzy¿a. Pamiêtamy s³owa Chrystusa, kiedy wzywa by¶my mi³owali swoich nieprzyjació³ - kto z nas potrafi te s³owa tak wcieliæ w swoje ¿ycie jak ¶wiêty Szczepan? Zawsze znajdziemy tysi±ce argumentów by tego czy tamtego cz³owieka os±dziæ, by usprawiedliwiæ nasz brak mi³o¶ci. To przecie¿ nie jest mo¿liwe, by kogo¶ kto nas krzywdzi obdarzaæ mi³o¶ci±. My, ludzie, my¶limy po ludzku i sami nie umiemy tak kochaæ. Ale tam w³a¶nie zaczyna siê chrze¶cijañstwo, gdzie zaczynaj± siê rzeczy niemo¿liwe. Z tym co mo¿liwe, poradzimy sobie sami. Krew Szczepana zosta³a przelana, ale to jest Krew Chrystusa, Krew, która ma moc nas zbawiæ. Bo misj± Chrystusa jest Zbawiæ ¶wiat, zbawiæ Szaw³a, zbawiæ Ciebie i mnie. To jest ta Dobra Nowina, któr± g³osi Ko¶ció³ ustami ¶wiêtego Szczepana Wiemy jakie s± losy Szaw³a, znamy historiê z pod Damaszku. Kiedy Szawe³ jest zrzucony z konia pyta: "Kim jeste¶ Panie ?" I otrzymuje odpowied¼: "Ja jestem Chrystus, którego ty prze¶ladujesz". Szawe³ o nic ju¿ nie musi pytaæ, on wie, ¿e Ko¶ció³, który dot±d prze¶ladowa³ to Chrystus. Odt±d Pawe³ wie, ¿e mêczeñska ¶mieræ Szczepana zaowocowa³a jego nawróceniem. Dar nawrócenia dany Paw³owi przez Chrystusa jest darem wyproszonym modlitw± umieraj±cego Szczepana. Nawrócenie oznacza przyjêcie Zbawienia danego nam za darmo. Lecz mo¿e twoje nawrócenie jest darem wyproszonym poprzez czyj±¶ modlitwê, poprzez czyje¶ cierpienie. Mo¿e cierpienie, którego ty sta³e¶ siê powodem, ofiarowane Bogu przez tego, którego skrzywdzi³e¶ wyjedna³o tobie ³askê nawrócenia. A mo¿e twoje cierpienie - je¶li ofiarujesz je za twojego prze¶ladowcê - bêdzie dla niego przepustk± do zbawienia. Bo misj± Chrystusa jest Zbawiæ Cz³owieka, tak¿e Ciebie i mnie. I taka jest misja Ko¶cio³a. Taka jest misja Chrze¶cijan - Zbawiaæ ¦wiat.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Pi± Gru 31, 2010 15:37    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

31 grudnia
¦wiêty Sylwester.
---------------------

Sylwester z pochodzenia by³ Rzymianinem, urodzi³ siê za panowania papie¿a ¶w. Marcelego lub nawet wcze¶niej. Jego ojcem by³ prawdopodobnie kap³an Rufin. O jego dzieciñstwie, m³odo¶ci, wykszta³ceniu nic nie wiadomo. Kiedy prze¶ladowanie dioklecjañskie ze szczególniejsz± wrogo¶ci± odnosi³o siê do ksi±g ¶wiêtych w Ko¶ciele i nakaza³o je niszczyæ, w³a¶nie Rufin przechowywa³ w tajemnicy ksi±¿ki liturgiczne i Pismo ¶wiête, nale¿±ce do Ko¶cio³a w Rzymie. ¦w. Sylwester wst±pi³ na tron papieski po papie¿u, ¶w. Milcjadesie, w styczniu 314 roku. Zasiada³ na nim bardzo d³ugo - przez 21 lat. Po edykcie mediolañskim koñcz±cym erê prze¶ladowañ chrze¶cijan w cesarstwie rzymskim podj±³ organizacjê kultu Bo¿ego. Duchowieñstwo chrze¶cijañskie zwolniono od pe³nienia publicznych funkcji pozako¶cielnych, decyzje s±dów biskupich obowi±zywa³y chrze¶cijan w poszczególnych okrêgach, a niedzielê uznano oficjalnie za ¶wiêto pañstwowe.
Za jego pontyfikatu odby³ siê I sobór powszechny w Nicei (325). Ze wzglêdu na podesz³y wiek nie uczestniczy³ w nim osobi¶cie - wys³a³ tam jednak 256 swoich legatów, a nastêpnie na synodzie w Rzymie zatwierdzi³ uchwa³y tego¿ soboru. Przyjêto tam m.in. wyznanie wiary, które recytujemy w czasie uroczystych Mszy ¶wiêtych oraz og³oszono dogmat o bosko¶ci Syna i Jego równo¶ci z Ojcem. Ujednolicono obchodzenie ¶wi±t Wielkanocy w ca³ym Ko¶ciele. Og³oszono 20 kanonów prawa ko¶cielnego, które obejmowa³y uprawnienia jurysdykcyjne biskupów Rzymu oraz okre¶la³y sposób wybierania biskupów. Gdy Konstantyn Wielki ufundowa³ bazyliki ¶w. Jana na Lateranie i ¶w. Piotra na Watykanie, Sylwester I dokona³ obrzêdu uroczystej konsekracji obu ¶wi±tyñ. Odt±d ka¿da ¶wi±tynia by³a konsekrowana w podobny sposób. Wed³ug legendy to w³a¶nie ¶w. Sylwester pozyska³ dla wiary matkê Konstantyna Wielkiego - ¶w. Helenê.
Zmar³ 31 grudnia 335 r. Data ta wydaje siê pewna, gdy¿ spotykamy j± w najdawniejszych dokumentach. Jego ¶wiêto obchodzi siê od V wieku - Grecy obchodz± je 2 stycznia. ¦miertelne szcz±tki papie¿a spoczê³y w Katakumbach ¶w. Pryscylli, gdzie w VII wieku wystawiono ku jego czci bazylikê. Obecnie relikwie ¶w. Sylwestra I znajduj± siê niedaleko miasta Modena. Sylwester jest patronem tego miasta i diecezji, która ma w nim sw± stolicê. Jest tak¿e patronem zwierz±t domowych, wzywany bywa w modlitwie o dobre zbiory paszy, a tak¿e o szczê¶liwy i pomy¶lny nowy rok. Dzieñ ¶w. Sylwestra jest ostatnim dniem w roku kalendarzowym. Dlatego w ko¶cio³ach urz±dza siê wieczorem specjalne nabo¿eñstwo: dziêkczynno-ekspiacyjno-blagalne. Duszpasterze zdaj± wiernym sprawozdania z ca³orocznej pracy w parafii. Znane s± tak¿e w ca³ym ¶wiecie "zabawy sylwestrowe", czyli "Sylwestry".

Ikonografia przedstawia ¶w. Sylwestra w papieskim stroju pontyfikalnym lub jako papie¿a w tiarze i czerwonym p³aszczu. Jego atrybutami s±: ko¶ció³, ksiêga, trzyramienny krzy¿, paliusz, tiara, w±¿ z ksi±¿k±, smok u stóp.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Sob Sty 01, 2011 9:10    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

Zobacz co przyniesie nowy 2011 rok.
------------------------------------------

Nowy Rok - 1 stycznia, wed³ug kalendarza gregoriañskiego pierwszy dzieñ Nowego Roku. ¦wiêto obchodzone wspólnie na ca³ym ¶wiecie w krajach stosuj±cych kalendarz gregoriañski. W wiêkszo¶ci pañstw jest to dzieñ wolny od pracy.

Rok 2011 - zosta³ og³oszony:
---------------------------------
Miêdzynarodowym Rokiem Chemii (ONZ/UNESCO)
Miêzynarodowym Rokiem Lasów (ONZ/FAO)
Rokiem Marii Sk³odowskiej-Curie (Polska)
Rokiem ¦wiêtego Maksymiliana Marii Kolbego (Polska)
Rokiem Turystyki Rodzinnej w PTTK (Polska)


Zwyczaje.
-----------
Nowy Rok witany jest zazwyczaj szampanem i sztucznymi ogniami. Zabawy zwi±zane z przywitaniem Nowego Roku organizowane s± na ca³ym ¶wiecie - najbardziej znane i najwiêksze, to zabawy noworoczne na Times Sqare w Nowym Jorku, Trafalgar Square w Londynie, Polach Elizejskich w Pary¿u, oraz bal w wiedeñskiej operze. W Polsce najwiêksze imprezy sylwestrowe organizowane s± we Wroc³awiu (200 tysiêcy osób), w Krakowie (180 tysiêcy osób) i Warszawie.

Nie wszyscy jednak witaj± Nowy Rok 1 stycznia, Chiñczycy np. obchodz± swój Chiñski Nowy Rok, organizuj±c huczne parady i marsze, w pierwszym kwartale roku gregoriañskiego.

Inne ¶wiêta obchodzone 1 stycznia
----------------------------------------
Dzieñ ¦wiêtej Bo¿ej Rodzicielki Maryi - 1 stycznia w Ko¶ciele katolickim jest tak¿e jednym z tzw. ¶wi±t nakazanych (dni, poza niedzielami, w których wierni powinni uczestniczyæ w Mszy ¦wiêtej i powstrzymaæ siê od prac niekoniecznych) jest to Dzieñ ¦wietej Bo¿ej Rodzicielki Maryi.
¦wiatowy Dzieñ Pokoju - ¶wiêto ustanowione w 1967 roku przez papie¿a Paw³a VI
Dzieñ Domeny Publicznej - ¶wiêto nieoficjalne maj±ce na celu promowanie tzw. domeny publicznej, czyli wszelkiej twórczo¶ci, która nie jest objêta prawami autorskimi i dostêpna jest dla wszystkich bez ¿adnych ograniczeñ.

Ciekawostki
--------------
Nowy Rok w innych jêzykach:
New Year (angielski), Cabo d'anyo (aragoñski), Nova Godina (bo¶niacki, chorwacki, serbsko-chorwacki), Cap d'any (kataloñski), Nový rok (czeski), Nytar (duñski), Neujahr (niemiecki), Ano Nuevo(hiszpañski), Novjaro (esperanto), Jour de l'an (francuski), Aninovo (galijski), Tahun Baru (indonezyjski), Capodanno (w³oski), Jaunais gads (³otewski), Naujieji Metai (litewski), Nieuwjaar (niderlandzki), Nijjoar (dolnosaksoñski), Ano-novo (portugalski), Nyttar (norweski), Anul nou (rumuñski), Novo leto (s³oweñski), Uusivuosi (fiñski), Nyar (szwedzki), Novelan (waloñski)

Od 2011 roku bêdziemy w Polsce obchodziæ, zgodnie z decyzj± Sejmu RP, nowe ¶wiêto pañstwowe Trzech Króli (6 stycznia). W zamian za nowy dzieñ wolny od pracy, stracili¶my mo¿liwo¶æ odbierania dni wolnych za ¶wiêto wypadaj±ce w sobotê.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Czw Sty 06, 2011 8:09    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

Zobacz co przyniesie nowy 2011 rok i Kalendarz na 2011 rok .
--------------------------------------------------------------------------
19 listopada 2010 Prezydent RP Bronis³aw Komorowski podpisa³ nowelizacjê Kodeksu Pracy. ¦wieto Trzech Króli jest ju¿ oficjalnie ¶wiêtem pañstwowym i dniem wolnym od pracy.
24 wrze¶nia 2010 roku Sejm zdecydowa³, ¿e ¦wiêto Trzech Króli bêdzie kolejnym dniem wolnym od pracy. W zamian wykre¶lono z Kodeksu Pracy mo¿liwo¶æ odebrania dnia wolnego za ¶wiêto wypadaj±ce w sobotê

Trzech Króli Chrze¶cijañskie ¶wiêto obchodzone 6 stycznia na cze¶æ trzech wschodnich mêdrców przyby³ych do Betlejem aby oddaæ pok³ony Jezusowi.

Trzej Królowie
------------------
Trzej królowie to mêdrcy (nazywani tak¿e magami) ze wschodu wspomniani ju¿ w Starym Testamencie. Wed³ug Ewangeli ¦wiêtego Mateusza by³o to trzech mêdrców przyby³ych do Jerozolimy w poszukiwaniu króla, o którym powiedzia³a im przepowiednia.

Mt 2,1-12 Bilblia Tysiaclecia
1 Gdy za¶ Jezus narodzi³ siê w Betlejem w Judei za panowania króla Heroda, oto Mêdrcy ze Wschodu przybyli do Jerozolimy 2 i pytali: Gdzie jest nowo narodzony król ¿ydowski? Ujrzeli¶my bowiem jego gwiazdê na Wschodzie i przybyli¶my oddaæ mu pok³on . 3 Skoro to us³ysza³ król Herod, przerazi³ siê, a z nim ca³a Jerozolima. 4 Zebra³ wiêc wszystkich arcykap³anów i uczonych ludu i wypytywa³ ich, gdzie ma siê narodziæ Mesjasz. 5 Ci mu odpowiedzieli: W Betlejem judzkim, bo tak napisa³ Prorok: 6 A ty, Betlejem, ziemio Judy, nie jeste¶ zgo³a najlichsze spo¶ród g³ównych miast Judy, albowiem z ciebie wyjdzie w³adca, który bêdzie pasterzem ludu mego, Izraela. 7 Wtedy Herod przywo³a³ potajemnie Mêdrców i wypyta³ ich dok³adnie o czas ukazania siê gwiazdy. 8 A kieruj±c ich do Betlejem, rzek³: Udajcie siê tam i wypytujcie starannie o Dzieciê, a gdy Je znajdziecie, donie¶cie mi, abym i ja móg³ pój¶æ i oddaæ Mu pok³on . 9 Oni za¶ wys³uchawszy króla, ruszyli w drogê. A oto gwiazda, któr± widzieli na Wschodzie, sz³a przed nimi, a¿ przysz³a i zatrzyma³a siê nad miejscem, gdzie by³o Dzieciê. 10 Gdy ujrzeli gwiazdê, bardzo siê uradowali. 11 Weszli do domu i zobaczyli Dzieciê z Matk± Jego, Maryj±; upadli na twarz i oddali Mu pok³on. I otworzywszy swe skarby, ofiarowali Mu dary: z³oto, kadzid³o i mirrê. 12 A otrzymawszy we ¶nie nakaz, ¿eby nie wracali do Heroda, inn± drog± udali siê do swojej ojczyzny

Zwyczaje
------------
Rokrocznie w ¦wiêto Trzech Króli ksiê¿a odwiedzaj± parafian chodz±c z kolêd±, po odwiedzinach, specjalnie do tego celu po¶wiêcon± kred±, pisze siê na drzwiach litery K+M+B (od imion mêdrców: Kacper, Melchior i Baltazar). W tym dniu odprawia siê te¿ specjaln± mszê.
Poniewa¿ jest to, wg. Kodeksu Prawa Kanonicznego jedno ze ¶wi±t nakazanych katolicy zobligowani s± do uczestniczenia we Mszy ¦wiêtej oraz do powstrzymania siê od prac niekoniecznych.

Trzej Królowie - ciekawostki
---------------------------------
Imiona: Kacper, Melchior i Baltazar zosta³y nadane prawdopodobnie dopiero w ¶redniowieczu.
Co to jest Mirra?: Mirra to ¿ywica drzewa Commiphora abyssinica u¿ywana do balsamowania. Mirra s³u¿y³a tak¿e do wyrobu kadzide³ i pachnide³.
Data Narodzin Chrystusa: Wiadomo prawie na pewno, ¿e pierwszy rok naszej ery nie jest rokiem urodzin Jezusa (prawdopodobnie w ¶redniowieczu pope³niono b³±d). Jednym z dowodów na to jest fakt, ¿e Trzej Królowie szukaj±c nowonarodzonego Mesjasza odwiedzili Heroda, który zmar³ w 4 roku p.n.e. Jedna z prób ustalenia prawdziwej daty urodzin Jezusa opiera siê na za³o¿eniu, ¿e Gwiazda Betlejemska by³a to kometa Halley'a przelatuj±ca w okolicach ziemi w 12 roku p.n.e. lub, co bardziej prawdopodobne, kometa opisywana przez chiñskich astronomów ok. 5 roku p.n.e.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Czw Sty 06, 2011 8:39    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4



Powiêkszenie: Ctrl oraz +.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Nie Sty 16, 2011 16:45    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

16.01.2011 - XIV Dzieñ Judaizmu w Ko¶ciele katolickim w Polsce 16-17 I 2011 r.

Dzieñ Judaizmu w Ko¶ciele katolickim jest szczególnym czasem wspólnotowej refleksji i modlitwy. Refleksja ta, w oparciu o teksty biblijne i wypowiedzi Urzêdu Nauczycielskiego Ko¶cio³a na temat stosunków katolicko-¿ydowskich, winna pomagaæ katolikom w odkrywaniu judaistycznych korzeni chrze¶cijañstwa, w pog³êbianiu ¶wiadomo¶ci tego, ¿e religia ¿ydowska nie jest wobec naszej religii "rzeczywisto¶ci± zewnêtrzn±, lecz czym¶ wewnêtrznym", oraz ¿e nasz "stosunek do niej jest inny ani¿eli do jakiejkolwiek innej religii" (Jan Pawe³ II); ¿e mo¿na mówiæ o ¶cis³ym pokrewieñstwie obu religii, a wyznawców judaizmu nazywaæ "starszymi braæmi w wierze" (Jan Pawe³ II). Budowanie wzajemnego braterstwa i formowanie w³a¶ciwej mentalno¶ci wiernych wymaga Bo¿ej pomocy, dlatego tak bardzo potrzeba modlitwy.
Z perspektywy dwunastu lat od wprowadzenia w Ko¶ciele w Polsce obchodów Dnia Judaizmu (17 stycznia), oceniaj±c jego dotychczasowy rozwój, osi±gniêcia i dalsz± realizacjê pierwotnych za³o¿eñ, Komitet ds. Dialogu z Judaizmem przy Konferencji Episkopatu Polski pragnie przysz³ym P.T. Organizatorom kolejnych obchodów w skali ogólnopolskiej, diecezjalnej i parafialnej przypomnieæ i przedstawiæ g³ówne zasady, które nale¿y uwzglêdniaæ:

1. Wyja¶niaæ i upowszechniaæ istotê Dnia Judaizmu.
2. Przybli¿aæ nauczanie Ko¶cio³a po Soborze Watykañskim II na temat ¯ydów i ich religii.
3. Uczyniæ modlitwê nieod³±cznym elementem obchodów Dnia Judaizmu.
4. Propagowaæ posoborowe wyja¶nienia tekstów Pisma ¦wiêtego, które w przesz³o¶ci mog³y byæ interpretowane w sposób antyjudaistyczny i antysemicki.
5. Wyja¶niaæ wiernym tragediê zag³ady ¯ydów.
6. Ukazywaæ antysemityzm jako grzech (Jan Pawe³ II).
7. Zapraszaæ tego dnia do wspólnej modlitwy przedstawicieli innych Ko¶cio³ów i Wspólnot chrze¶cijañskich.
8. Zapraszaæ ¯ydów do udzia³u w obchodach Dnia Judaizmu.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Nie Sty 23, 2011 8:35    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

3-cia niedziela zwyk³a. 23 stycznia 2011.
------------------------------------------------
Chrystus do dzisiejszych czasów obchodzi nasze okolice i obserwuje nas tkwi±cych w poczuciu bezsensu codziennej rutyny i machinalno¶ci ¿ycia. Jest to wielka choroba dzisiejszego cz³owieka. Lekiem na ni± jest Dobra nowina o Królestwie Bo¿ym i s³owa Chrystusa, które odwo³uj±c siê do tego, co w nas drzemie, powo³uj± nas do bycia kim¶ wiêcej ni¿ jeste¶my.

-------------------------------

Gdy Jezus pos³ysza³, ¿e Jan zosta³ uwiêziony, usun±³ siê do Galilei. Opu¶ci³ jednak Nazaret, przyszed³ i osiad³ w Kafarnaum nad jeziorem, na pograniczu Zabulona i Neftalego. Tak mia³o siê spe³niæ s³owo proroka Izajasza: Ziemia Zabulona i ziemia Neftalegou, Droga morska, Zajordanie, Galilea pogan! Lud, który siedzia³ w ciemno¶ci, ujrza³ ¶wiat³o wielkie, i mieszkañcom cienistej krainy ¶mierci ¶wiat³o wzesz³o. Odt±d pocz±³ Jezus nauczaæ i mówiæ: Nawracajcie siê, albowiem bliskie jest królestwo niebieskie. Gdy Jezus przechodzi³ obok Jeziora Galilejskiego, ujrza³ dwóch braci: Szymona, zwanego Piotrem, i brata jego, Andrzeja, jak zarzucali sieæ w jezioro; byli bowiem rybakami. I rzek³ do nich: Pójd¼cie za Mn±, a uczyniê was rybakami ludzi. Oni natychmiast zostawili sieci i poszli za Nim. A gdy poszed³ stamt±d dalej, ujrza³ innych dwóch braci, Jakuba, syna Zebedeusza, i brata jego, Jana, jak z ojcem swym Zebedeuszem naprawiali w ³odzi swe sieci. Ich te¿ powo³a³. A oni natychmiast zostawili ³ód¼ i ojca i poszli za Nim. I obchodzi³ Jezus ca³± Galileê, nauczaj±c w tamtejszych synagogach, g³osz±c Ewangeliê o królestwie i lecz±c wszelkie choroby i wszelkie s³abo¶ci w¶ród ludu. (Mt 4, 12-23)
--------------------------------------

Dzisiejsza Ewangelia chyba w ka¿dym uwa¿nym s³uchaczu musi wzbudziæ refleksjê na temat tego, czym jest powo³anie. Powo³anie Jana Chrzciciela doprowadzi³o go do wiêzienia, powo³anie Szymona, Andrzeja, Jana i Jakuba oderwa³o ich od sieci. Mo¿na siê zatem zastanowiæ czy powo³anie jest rzeczywi¶cie ³ask±, skoro odrywa ludzi od ich normalnego, codziennego ¿ycia, skoro prowadzi czasem tam, gdzie nikt z nas nie chcia³by siê znale¼æ. Z perspektywy wspó³czesnych Europejczyków, ceni±cych sobie przede wszystkim dobrobyt i "¶wiêty spokój", powo³anie rzeczywi¶cie mo¿e byæ bardziej przekleñstwem ni¿ b³ogos³awieñstwem. I rzeczywi¶cie tak chyba jest, bo przecie¿ go³ym okiem widaæ, jak spo³eczeñstwo, w którym ¿yjemy, coraz bardziej zag³usza g³os Bo¿ego powo³ania. Czy jednak tak samo wygl±da sprawa powo³ania z perspektywy ludzkiej jednostki?

Odpowied¼ znajdujemy w³a¶nie w Ewangelii, która mówi o tym, jak pro¶ci rybacy zostaj± przemienieni w rybaków ludzi - czyli o tym, jak ³aska powo³ania przemienia ¿ycie uwiêzione w sieci machinalnie wykonywanych obowi±zków i rutyny codziennego obumierania w wielk± przygodê. Jednocze¶nie dzisiejszy fragment Dobrej Nowiny daje nam jasno do zrozumienia, ¿e powo³anie jest odpowiedzi± Boga na to, co tkwi w nas samych - zauwa¿my, ¿e Chrystus nie zmienia nagle rybaków na przyk³ad w cie¶lów, ale pozwala zostaæ im nadal rybakami, nadaj±c jednak temu wy¿szy, transcendentny sens.

Chrystus do dzisiejszych czasów obchodzi nasze okolice i obserwuje nas tkwi±cych w poczuciu bezsensu codziennej rutyny i machinalno¶ci ¿ycia. Jest to wielka choroba dzisiejszego cz³owieka. Lekiem na ni± jest Dobra nowina o Królestwie Bo¿ym i s³owa Chrystusa, które odwo³uj±c siê do tego, co w nas drzemie, powo³uj± nas do bycia kim¶ wiêcej ni¿ jeste¶my.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Wto Lut 01, 2011 19:16    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

Jutrzejsze ¶wiêto ...

Cytat:
2 lutego
Ofiarowanie Pañskie
-------------------------

Nazwa dzisiejszego ¶wiêta wywodzi siê od dwóch terminów greckich: Hypa-pante oraz Heorte ton Kataroin, co oznacza ¶wiêto spotkania i oczyszczenia. Oba te ¶wiêta by³y g³êboko zakorzenione w tradycji Starego Testamentu.
Na pami±tkê ocalenia pierworodnych synów Izraela podczas niewoli egipskiej, ka¿dy pierworodny syn u ¯ydów by³ uwa¿any za w³asno¶æ Boga. Dlatego dnia 40 po jego urodzeniu nale¿a³o syna zanie¶æ do ¶wi±tyni w Jerozolimie, z³o¿yæ go w rêce kap³ana, a nastêpnie wykupiæ za symboliczn± op³at± 5 syk³ow. Równa³o siê to zarobkowi 5 dni pracy. Równocze¶nie z obrzêdem ofiarowania i wykupu pierworodnego syna ³±czy³a siê ceremonia oczyszczenia matki dziecka. Z tej okazji matka by³a zobowi±zana z³o¿yæ ofiarê z baranka, a je¶li jej na to nie pozwala³o zbyt wielkie ubóstwo, to przynajmniej ofiarê z dwóch synogarlic lub go³êbi. Fakt, ¿e Maryja i Józef z³o¿yli synogarlicê, ¶wiadczy, ¿e byli bardzo ubodzy.
Uroczysto¶æ Ofiarowania Pañskiego przypada czterdziestego dnia po Bo¿ym Narodzeniu. Jest to pami±tka ofiarowania Pana Jezusa w ¶wi±tyni jerozolimskiej i dokonania przez Matkê Bo¿± obrzêdu oczyszczenia. ¦wiêto Ofiarowania jest zwi±zane z tajemnic± Narodzenia Pañskiego i dlatego jeszcze dzi¶ wolno ¶piewaæ kolêdy.

Ko¶ció³ wszystkim wa¿niejszym wydarzeniom z ¿ycia Chrystusa daje w liturgii szczególnie uroczysty charakter. ¦wiêto Ofiarowania Pana Jezusa nale¿y do najdawniejszych, gdy¿ by³o obchodzone w Jerozolimie ju¿ w IV w., a wiêc zaraz po ustaniu prze¶ladowañ. Dwa wieki pó¼niej pojawi³o siê równie¿ w Ko¶ciele Zachodnim.
Tradycyjnie dzisiejszy dzieñ nazywa siê dniem Matki Bo¿ej Gromnicznej. W ten sposób uwypukla siê fakt przyniesienia przez Maryjê ma³ego Jezusa do ¶wi±tyni. Obchodom towarzyszy³a procesja ze ¶wiecami. W czasie Ofiarowania starzec Symeon wzi±³ na rêce swoje Pana Jezusa i wypowiedzia³ prorocze s³owa: "¦wiat³o¶æ na o¶wiecenie pogan i na chwa³ê Izraela" (£k 2, 32). Wed³ug podania procesja z zapalonymi ¶wiecami by³a znana w Rzymie ju¿ w czasach papie¿a ¶w. Gelezego w 492 r. Od X w. upowszechni³ siê obrzêd po¶wiêcania ¶wiec, których p³omieñ symbolizuje Jezusa - ¦wiat³o¶æ ¶wiata, Chrystusa, który ucisza³ burze, by³, jest i na zawsze pozostanie Panem wszystkich praw natury. Momentem najuroczystszym apoteozy Chrystusa jako ¶wiat³a, który o¶wieca narody, jest podnios³y obrzêd Wigilii Paschalnej - po¶wiêcenie pascha³u i przepiêkny hymn Exultet.
W Polsce ¶wiêto Ofiarowania Pana Jezusa nabra³o charakteru wybitnie maryjnego. Polacy widz± w Maryi tê, która sprowadzi³a na ziemiê niebiañskie ¦wiat³o i która nas tym ¦wiat³em broni i os³ania od wszelkiego z³a. Dlatego czêsto brano do rêki gromnice, zw³aszcza w niebezpieczeñstwach wielkich klêsk i gro¿±cej ¶mierci. Niegdy¶ wielkim wrogiem domów w Polsce by³y burze, a zw³aszcza pioruny, które zapala³y i niszczy³y g³ównie drewniane domostwa. W³a¶nie od nich mia³a strzec domy ¶wieca po¶wiêcona w ¶wiêto Ofiarowania Chrystusa. Zwykle by³a ona piêknie przystrajana i malowana. W czasie burzy zapalano j± i stawiano w oknach, by prosiæ Maryjê o ochronê. Gromnicê wrêczano równie¿ konaj±cym, aby ochroniæ ich przed napa¶ci± z³ych duchów.
Ze ¶wiêtem Matki Bo¿ej Gromnicznej koñczy siê w Polsce okres ¶piewania kolêd, trzymania ¿³óbków i choinek - koñczy siê tradycyjny (a nie liturgiczny - ten skoñczy³ siê ¶wiêtem Chrztu Pañskiego) okres Bo¿ego Narodzenia. Dzisiejsze ¶wiêto zamyka wiêc cykl uroczysto¶ci zwi±zanych z objawieniem siê ¶wiatu S³owa Wcielonego. Liturgia po raz ostatni w tym roku ukazuje nam Chrystusa-Dzieciê.



Od 1997 r. 2 lutego Ko¶ció³ powszechny obchodzi ustanowiony przez Jana Paw³a II Dzieñ ¯ycia Konsekrowanego, po¶wiêcony modlitwie za osoby, które odda³y swoje ¿ycie na s³u¿bê Bogu i ludziom w niezliczonych zakonach, zgromadzeniach i instytutach ¶wieckich. Pamiêtajmy o nich w podczas naszej dzisiejszej modlitwy na Eucharystii.


kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Wto Mar 08, 2011 14:46    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

OSTATKI, ¦LEDZIK, ZAPUSTY, PODKOZIO£EK 2011
------------------------------------------------------------
8 marca 2011 - Ostatki, ¦ledzik, Zapusty, Podkozio³ek

Dzi¶ napiszê na temat ¶wiêta najbardziej znanego jako Ostatki. Przynajmniej ja do tej pory o nim nie kojarzy³em innych nazw. Ostatki lub ¦ledzik znany te¿ jako Zapusty (a w zasadzie czê¶æ Zapustów) lub Podkozio³ek .

Skoro jest zapotrzebowanie, to biorê siê do pracy. W pierwszym momencie ¦ledzik skojarzy³ mi siê z zagryzk± do ostrego picia. I wiele siê nie pomyli³em.

¦ledzik obchodzony jest we wtorek przed ¦rod± Popielcow±. W 2011 r. ¦ledzik wypada 8 marca. Tradycyjne ¦ledzik wi±¿e siê z organizacj± imprez, na których podawany jest ¶led¼ oraz inne ryby. Oczywi¶cie nie brakuje te¿ alkoholu.

Zapusty to inna nazwa ¦ledzika, a tak naprawdê trochê szersze pojêcie obejmuj±ce okres trzech ostatnich dni karnawa³u - niedziela, poniedzia³ek, wtorek przed ¦rod± Popielcow±. Jest to czas zabaw, obfitego jedzenia oraz chodzenia przebierañców po domach (co¶ podobnego do kolêdowania). Wg tradycji osoby które zlekcewa¿y³y zakaz zabawy po pó³nocy we wtorek by³y uderzane ¶ledziem na sznurku.

Podkozio³ek jest tym samym ¶wiêtem co ¦ledzik. Podkozio³ek jest lokaln± tradycj± w Wielkopolsce i Kujawach. Nazwa wziê³a siê od obowi±zkowego dania podczas zabaw - pieczonego na ro¿nie koz³a lub barana.
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: ¦ro Mar 09, 2011 6:29    Temat postu: Re: Ksi±dz-to jest "go¶æ" - cz. 4

¦roda Popielcowa (Popielec) wypada w 2011 roku 9 marca. Do¶æ pó¼no gdy¿ Wielkanoc 2011 wypada dopiero 24 kwietnia.
----------------------------------------------------------

¦roda Popielcowa, inaczej zwana Popielcem, to w ko¶ciele katolickim pierwszy dzieñ Wielkiego Postu, jest to dzieñ koñcz±cy karnawa³ na 46 dni przed niedziel± Wielkanocn±. Jest to dzieñ pokutny, w którym obowi±zuje ¶cis³y post. W obrz±dku rzymskim w czasie mszy odprawianej w ten dzieñ kap³an posypuje wiernym g³owê popio³em lub popio³em czyni znak krzy¿a mówi±c "Nawracajcie siê i wierzcie w Ewangeliê" lub "Z prochu powsta³e¶ i w proch siê obrucisz".
Popió³ do posypywania g³ów tradycyjnie otrzymuje siê przez spalenie palm po¶wiêconych w ubieg³oroczn± Niedziele Palmow±. Zwyczaj posypywania g³ów pochodzi z VIII w. w XI wieku sta³ siê on zwyczajem obowi±zuj±cym w ko¶ciele katolickim dziêki decyzji ówczesnego Papie¿a Urbana II.

Ciekawostki
-------------
W obrz±dku ambrozjañskim (stosowanym nadal w archidiecezji mediolañskiej) Wielki Post zaczyna siê dopiero w pierwszy poniedzia³ek po ¦rodzie Popielcowej

Papie¿ Jan Pawe³ II og³asza³ Popielec dniem modlitwy o pokój na ¶wiecie.

Zwyczaj posypywania g³ów popio³em by³ znany tak¿e u staro¿ytnych Greków, Egipcjan i Arabów i we wszystkich kulturach oznacza³ pokutê i skruchê.
¦roda Popielcowa nie obliguje wiernych do uczestniczenia w Mszy ¦wiêtej a jednak ko¶cio³y s± zazwyczaj pe³ne.



¦roda Popielcowa w innych krajach i regionach Polski
--------------------------------------------------------------
Popielec to we wszystkich krajach dzieñ pokuty, refleksji i skruchy we wszystkich tak¿e obowi±zuje zwyczaj posypywania g³owy popio³em. Jednak w niektórych panuj± lokalne zwyczaje i tak np. w Hiszpani organizuje siê, na znak zakoñczenia karnawa³u - okresu ob¿arstwa, "pogrzeb sardynki" (entierro de la sardina). Wypchanej kukle sardynki poka¼nych rozmiarów wyprawia siê najpierw pogrzeb a nastêpnie, podobnie jak nasz± Marzannê, pali siê j± lub topi. W Peru organizuje siê podobne 'przedstawienie' z tym, ¿e sardynkê zastêpuj± skrzypce (entierro del violin). (warto zaznaczyæ, ¿e i my mamy swój 'pogrzeb basa' - zwyczaj grzebnia instrumentów muzycznych na ¦l±sku na znak nadchodz±cego okresu wyciszenia).
Odpowiedz do tematu Strona 6 z 9 Id¼ do strony Poprzednia    1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9    Nastêpna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat


 
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach

Forum Gdañsk

  

osiedla Gdañska:

  2 Potoki 3 Kolory Albatross Towers Alfa Park Ambasador Angielska Grobla Apartamenty Nadmorskie Apartamenty Przy Pla¿y Arkoñska Astra Park Atrium Gdañskie Audiopolis Aura Gdañsk Avalon Awiator Bajkowy Park Baltic Center Barbakan Biskupia Górka B³êkitna Kaskada Braci Majewskich Brêtowska Brama Browar Gdañski Brzozowy Park Budowlani Casa Patrizia Castilla (Kowale) Centralpark Chabrowe Chmielna Park Cieszynka City Park Copernicus Cytrusowe Czterobloki Cztery K±ty Cztery Oceany Cztery Pory Roku D³uga Grobla Do Studzienki Dolina Dwóch Jezior Dolina Potêgowska Domy Przy Tanecznej Dwa Tarasy Dziedziniec Energooszczêdne Fregata Futura Apartamenty Galeon Gardenia Garnizon Habenda Hiszpañskie Hokejowa Horyzont Jab³oniowa (INPRO) Jab³oniowa (PB Kokoszki) Jab³oniowy Sad Jary Jasieñ Jasieñ Park Jaworzniaków Jednoro¿ca (Wroñski) Jelitkowo Jelitkowski Dwór Jezioro Jasieñ Jod³owy Park Kameralne Kamienica Francuska Kamienica Pod Wrzosem Kamienice Magellana Kamienice Nad Mot³aw± Kamienice Nad Strzy¿± Kamieniczki Akademickie Kartuska 26 Kazimierz Kie³pino Górne Klimaty Klukowo Kochanowskiego 39 Kolorowe Krokusowe Królewskie Wzgórze Kryszta³owe Kwarta³ Kamienic Laurowe Lawendowe Wzgórza Leszczynowe Lipce £ostowice Maciejka Maækowy Marina Primore Matemblewo Migowskie Tarasy Mila Baltica Mi³e Mi³e Wzgórze Morena Park Morenova Morenowe Wzgórze My¶liwska 17 My¶liwska Park My¶liwski Stok My¶liwskie Nad Jarem Nad Jeziorem Nad Wod± Nadmorski Dwór Neptun Park Nied¼wiednik Nova Oliva Nowa Letnica Nowa Osowa Nowator Nowe Osiedle Nowiec Nowy Horyzont Olimp (Kowale) Oliwa Park Optima Orle Gniazdo Orunia Górna Osowa II Osowa Wodnika Ostoja My¶liwska Pana Tadeusza Parkowe Wzgórze Piastów Piêciu Mostów Piotrkowska 27 Platinum Park Platynowa Pogodne Pohulanka PB Górski Polonica Po³udniowe Pomarañczowe Promienne Przeróbka Przy Srebrnej Ptasia Quattro Towers R.S.M. Budowlani Reduta ¯bik Rezydencja Marina Robyg Sarnia Dolina S³oneczna Dolina S³oneczna Morena S³oneczne S³oneczne Wzgórza S³oneczniki Smêgorzyno Srebrzysta Podkowa (Kowale) Stary Che³m Stylowe Szafarnia Szmaragdowe Wzgórze Szpora 7 ¦w. Wojciech ¦wierkowe ¦wiêtokrzyskie ¦wiêtokrzyskie (PB EKO) ¦wirskiego Trzy Dêby Trzy ¯agle Uje¶cisko Vivaldiego Wie¿a Leszka Bia³ego Wie¿ycka Wie¿ycka Folwark Wiktorii Wilanowska Willa Wajdeloty Wisz±ce Ogrody Wolne Miasto Wróbla Staw Wzgórze Elizy Wzgórze Focha Wzgórze Magellana Za S³oneczn± Bram± Zabornia Zabytkowa Wspó³czesna Zakoniczyn Zapiecek Zielona Dolina Zielone Zielony Stok Z³ota Karczma

dzielnice Gdañska:

  Anio³ki Brêtowo Brze¼no Che³m Jasieñ Kokoszki Krakowiec-Górki Zachodnie Letnica Matarnia M³yniska Nowy Port Oliwa Olszynka Orunia-¦w. Wojciech-Lipce Osowa Piecki-Migowo (Morena) Po³udnie Przymorze (Ma³e i Wielkie) Rudniki Siedlce Stogi z Przeróbk± Strzy¿a Suchanino ¦ródmie¶cie VII Dwór Wrzeszcz Wyspa Sobieszewska Wzgórze Mickiewicza Zaspa (M³yniec i Rozstaje) ¯abianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysi±clecia

Forum Sopot

  

osiedla Sopotu:

  Aquarius Dolina Go³êbiewska Grunwaldzka 93a Osiedle Marii Ludwiki Osiedle Mickiewicza Polana ¦wiemirowska Przylesie Sopocka Rezydencja

dzielnice Sopotu:

  Brodwino Dolny Sopot Górny Sopot Kamienny Potok Karlikowo ¦wiemirowo

Forum Gdynia

  

osiedla Gdyni:

  Albatros Altoria Apartamenty Altus Apartamenty Centrum Apartamenty Conrada Apartamenty Gdynia 3000 Apartamenty Na Polanie Baltic Villa Batorego 7 Bernadowo Cadena Park Chrobrego Columbus Demptowo Dolina Cisów Fikakowo Fort Forest Gdyñskie Gorczycowa 3 Horyzonty Gdyni Jantarowe Kamienica Bosmañska Kamienica Moderna Kasztanowa Kêpa Red³owska Komandorskie Wzgórze Le¶ne £anowa I Marco Polo Mistral Morskie My¶liwskie Tarasy Nad Kêp± Nawigator Or³owska Bryza Parkowe Patio Ró¿y Pomorska 57 Red³owska Kaskada Red³owski Stok Rezydencja Sokó³ Rezydencja Tarasy Sea Towers Shiraz Park Sk³odowska 8 Sk³odowskiej Sojowa Sokó³ka Sokó³ka Zielenisz ¦niadeckich 4 Transatlantyk Uranowa Villa Spokojna Wiczlino Ogród Willa Nad Morzem Witawa Zacisze Le¶ne Zielona Dolina Zielone

dzielnice Gdyni:

  Babie Do³y Chwarzno - Wiczlino Chylonia Cisowa D±browa Dzia³ki Le¶ne Grabówek Kamienna Góra Karwiny Leszczynki Ma³y Kack Ob³u¿e Oksywie Or³owo Pogórze Pustki Cisowskie - Demptowo Red³owo ¦ródmie¶cie Wielki Kack Witomino (Radiostacja i Le¶niczówka) Wzgórze ¦w. Maksymiliana

W REGIONIE:
Bytów Chojnice Gdañsk Gdynia Hel Jastarnia Kartuzy K±ty Rybackie Kolbudy Koleczkowo Kosakowo Ko¶cierzyna Krynica Morska Kwidzyn Lêbork £eba £êgowo Malbork Mierzeszyn Pruszcz Gdañski Pszczó³ki Puck Reda Rotmanka Rumia S³upsk Sopot Starogard Gdañski Straszyn Tczew Ustka Wejherowo W³adys³awowo ¯ukowo

      FORUM GDAÑSK     FORUM SOPOT     FORUM GDYNIA     FORUM PRUSZCZ GDAÑSKI     FORUM STRASZYN

    FILMY Gdañsk/Sopot/Gdynia      TRÓJMIEJSKA GALERIA      Co warto zobaczyæ na ¶wiecie?

Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ wypowiedzi zamieszczanych przez u¿ytkowników serwisu. Osoby zamieszczaj±ce wypowiedzi naruszaj±ce prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mog± ponie¶æ z tego tytu³u odpowiedzialno¶æ karn± lub cywiln±.
Copyright © www.MojeOsiedle.pl 2001-2024   Forum Dyskusyjne MOJE OSIEDLE, DZIELNICA i MIASTO
Za³ó¿ forum  |   Kontakt  |   O nas  |   Regulamin   |  Reklama