portal osiedli, dzielnic i miast

Gdynia Babie Do³y - Forum

Pogaduchy z s±siadami - bez wychodzenia z domu!
Primary Navigation


FAQFAQ    SzukajSzukaj    ProfilProfil    Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci    RejestrujRejestruj    ZalogujZaloguj   
www.MojeOsiedle.pl » Siemirowice » Forum » SIEMIROWICE cz. 15
Napisz nowy temat Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat     

SIEMIROWICE cz. 15

Id¼ do strony Poprzednia    1, 2, 3 ... , 10, 11, 12    Nastêpna     Odpowiedz do tematu    
Autor Wiadomo¶æ
krzysiek70
VIP


Do³±czy³: Sob Lip 15, 2006 12:39
Posty: 1367

PostWys³any: ¦ro Pa¼ 26, 2011 20:28    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Prosze, o to pan Andrzej Ma³ecki w czasie swojej sluzby w Siemirowicach


DSC02078 (500 x 889).jpg

DSC02078 (500 x 889).jpg


kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: ¦ro Pa¼ 26, 2011 21:19    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Te¿ co¶ dodam ...

Powiêkszenie to Ctrl nacisn±æ i powiêkszaæ +.



Ma³ecki.jpg
 Opis:
1.

Ma³ecki.jpg


Mariusz1962 
   

VIP


Wiek: 62
Do³±czy³: Wto Lis 30, 2010 20:57
Posty: 3496
Sk±d: Gdynia

PostWys³any: ¦ro Pa¼ 26, 2011 22:59    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Very Happy Bardzo dziêkujê Kapiji za krótki ¿yciorys pana Andrzeja Ma³eckiego - to te¿ jest wa¿ne .
Kapija jak masz takie ¿yciorysy o naszych Siemirowickich pilotach to podawaj , a mo¿e masz ¿yciorys o panu Rajniku Stefanie bo s³ysza³em , ¿e to jeden z najlepszych pilotów , czy o panu Szostku Tadeuszu , czy o p Salikowie , o p Marcu czy o p Marsza³ku .

A Krzysztofowi 70 za piêkne zdjêcie p A Ma³eckiego dziêkujê .
Faktycznie p A Ma³ecki jest gdynianinem wiem nawet gdzie mieszka³ bo jego z synów mi ten rodzinny dom p Ma³eckiego pokaza³
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Czw Pa¼ 27, 2011 17:50    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Czy wiadomo Wam jest cokolwiek o tradycjach i wierzeniach kaszubskich zwiazanych ze ¦wiêtem Zmar³ych ???
Podobno takie s± i to jeszcze nie tak dawno przestrzegano je i mówiono o nich !
Je¿eli tak, to proszê co¶ napisaæ.
Pozdrawiam !!!
Mariusz1962 
   

VIP


Wiek: 62
Do³±czy³: Wto Lis 30, 2010 20:57
Posty: 3496
Sk±d: Gdynia

PostWys³any: Czw Pa¼ 27, 2011 22:59    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

No niestety nic nie wiem na ten temat , a mo¿e Ty Kapija masz jakie¶ informacje chêtnie bym siê tym zapozna³
Jutro zapytam siê telefonicznie o tych zwyczajach i wierzeniach mego kolegi tak za anga¿owanego w tradycje kaszubskie mieszkaj±cego w Sierakowicach mo¿e on mi co¶ powie
dariusznu 
   

Aktywny Forumowicz


Wiek: 66
Do³±czy³: ¦ro Lut 27, 2008 22:25
Posty: 270

PostWys³any: Pi± Pa¼ 28, 2011 0:18    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

W za³±czonym ¿yciorysie p. Ma³eckiego mo¿na przeczytaæ, ¿e w latach 1968-1973 w Siemirowicach pilotowa³ samoloty "Iskra". Tymczasem ja mieszka³em w Siemirowicach do 1974 r. i Iskier sobie nie przypominam. B³±d, czy zawiod³a pamiêæ. Kto pamiêta kiedy te samoloty trafi³y do Siemirowic?
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Pi± Pa¼ 28, 2011 6:04    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Tak, to jest chyba b³±d w druku.
Dziêkujê za trafn± uwagê. TS-11 s± od 1977 roku ...

Cytat:
1948 - zorganizowano eskadrê lotnicz± MW w Wicku Morskim

1949 - sformowano 30 pu³k lotniczy MW w S³upsku

Eskadra szturmowa na I³-2 i eskadra dalekiego rozp. na Tu-2 i Pe-2 .

1950 - uroczyste wrêczenie sztandaru 30 pl MW ufundowanego przez spo³eczeñstwo Katowic

1951 - przebazowano 30 pu³k lotniczy MW na lotnisko w Gdyni -Babich Dolach.

Pu³k posiada na uzbrojeniu: I³-2, I³-10, Jak-9, Jak-11, Tu-2, Pe-2, An-2, Po-2.

1952 - przebazowano 30 pu³k lotniczy MW na lotnisko w Gdañsku Wrzeszczu

W sk³ad pu³ku wchodz± 3 eskadry: my¶liwska, szturmowa i rozpoznawcza

1955 - sformowano 15 samodzieln± eskadrê rozpoznawcz± wyposa¿on± w samoloty I³-28

1956 - prze bazowano 15 selr na lotnisko w Siemirowicach

1957 - przebazowano 30 pl MW na lotnisko Siemirowice i przeformowano na 30 Pu³k Lotnictwa Szturmowego MW, na wyposa¿eniu samoloty: Jak-11 i Lim-2

1960 - przeformowano 30 plsz na 30plmsz i pu³k otrzyma³ samoloty Lim-5m

1963 - 30 plmsz otrzyma³ samoloty TS-8 Bies

1964 - 30 plmsz otrzyma³ samoloty Lim-6 bis

1966 - 15 selr zostaje wyposa¿ona w samoloty MiG-15 UTI

1967 - zmiana nazwy 30 plmsz na 7 plmsz

1977 - wykonano ostatni lot na samolocie TS-8 Bies i do lotnictwa MW przyby³y pierwsze TS-11 Iskra

1979 - zakoñczy³ s³u¿bê i wykona³ ostatni lot samolot I³-28, by³ to przelot: Siemirowice - Nadarzyce

1982 - zmiana nazwy 7 plmsz na 7 plmb, pu³k posiada 36 szt. Lim-6 bis; 8 szt. SBLim-2; 5 szt. TS-11 Iskra

15 selr posiada na wyposa¿eniu10 szt. SBLim-2A i 2 szt. SBLim-2

1988 - po¿egnano uroczy¶cie samoloty Lim-6 bis, zlikwidowano 15 selr, przeformowano 7 plmb na 7 pls w sk³ad którego wesz³a czê¶æ sprzêtu i personelu rozwi±zanej 15 selr 16 pls z Dar³owa

1990 - przeformowano 7 pls wy³±czaj±c z jego si³ 40 esk. zop i rat. w Dar³owie

1991 - wycofano ze s³u¿by ostatnie samoloty SB Lim 2A, a na uzbrojenie wesz³y TS-11R

1994 - 7 pls otrzymuje pierwszy samolot An-28 (pó¼niejszy M-28 B1R Bryza)

1996 - rozformowano 7 pis i utworzono 3 Kaszubski Dywizjon Lotniczy MW i 5 Batalion Zabezpieczenia

Mariusz1962 
   

VIP


Wiek: 62
Do³±czy³: Wto Lis 30, 2010 20:57
Posty: 3496
Sk±d: Gdynia

PostWys³any: Pi± Pa¼ 28, 2011 10:49    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Very Happy Je¶li chodzi o temat podany tu na tej stronie przez Kapijê - temat wierzeñ i tradycji na Kaszubach zwi±zanych z dniem ¦wiêta Zmar³ych w³a¶nie dzi¶ zadzwoni³em do mego kolegi z ³awy szkolnej , który jest rodowitym Kaszubem , a mieszka³ wraz ju¿ nie ¿yj±cymi rodzicami na Wybudowaniu w Siemirowicach , a obecnie mieszka w Sierakowicach.
S± w jego domu i w rodzinie , pielêgnowane tradycje i zwyczaje kaszubskie.
I dzi¶ na szybko bo akurat mu siê przypomnia³a pewna tradycja czy wierzenie kaszubskie zwi±zane z dniem ¦wiêta Zmar³ych , a opowiedzia³ mi to , ¿e trzy dni przed lub po dniu Wszystkich ¦wiêtych i dnia Zadusznego nie mo¿na by³o wylewaæ wody lub pomyji czyli brudnej zu¿ytej wody za mury domu w którym siê mieszka³o lub mieszka .
Powróci³ tym wspomnieniom do czasu koñca XIX w i pocz±tku XX w lub do okresu miêdzywojnia na Kaszubach , a chodzi³o mu o to ,¿e w tym czasie domy kaszubskie nie posiada³y kanalizacji i wylewa³o siê brudn± wodê po za mury domu
I ,¿e mo¿na by³o t± brudn± zu¿yt± wod± oblaæ dusze , najbli¿szych , które nawiedzaj± ten dom , a to nie przystoi przyjmowaniu go¶ci .
To tyle mi poda³ przez telefon jeszcze on bêdzie szuka³ w swej pamiêci i poda mi jeszcze dalsze , ale trzeba na to poczekaæ
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Pi± Pa¼ 28, 2011 20:17    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Bardzo ciekawy artyku³ z Dziennika Pomorza.
Mo¿na sie du¿o dowiedzieæ. Autorami s± Krzysztof Dowgia³³o i Roman Paj±k.
Zobaczê jeszcze co jest w Bedekerze Kaszubskim ...

Cytat:
Zaduszki na Pomorzu - dawne i niedawne wierzenia.
-------------------------------------------------------------------------------
Listopad, czas zamierania przyrody sk³ania do refleksji nad naszym odej¶ciem i nad losem tych, którzy ju¿ nas opu¶cili. Jeszcze niedawno ludzie uwa¿ali, ze podczas Zaduszek dusze zmar³ych wychodzi³y z czy¶æca i powraca³y do swoich dawnych domostw i miejsc, które opu¶ci³y.


Obyczaje kaszubskie podkre¶la³y, ¿e dusze potêpione przybywaæ mog± na ziemiê tylko jako gro¼ne wampiry. Istnia³o jednak przekonanie, ¿e dusze pokutuj±ce w czy¶æcu stanowi± zdecydowan± wiêkszo¶æ. Mog± byæ one gro¼ne tylko w wyj±tkowych przypadkach.

Dusze w czasie Zaduszek powraca³y nawet do swojego ko¶cio³a parafialnego, gdzie o pó³nocy uczestniczyæ mia³y w Mszy ¦wiêtej, która mia³ odprawiaæ kap³an zmar³y w tej parafii. ¯yj±cy nie powinni przeszkadzaæ w takiej Mszy, gdy¿ zmarli z regu³y okazywali z³o¶liwo¶æ i przeganiali takich ¶mia³ków. Wielu by³o przekonanych, ze dusze zmar³ych mog± rozszarpaæ ludzi podgl±daj±cych takie Msze. Jeszcze przed rokiem 1939 zdarzali siê naoczni ¶wiadkowie opowiadaj±cy o takich wydarzeniach.

Znak szacunku dla zmar³ych
W czas Zaduszek Kaszubi ustawiali na oknach jedzenie dla przybywaj±cych duchów. Mia³y one b³±dziæ w wieczór zaduszkowy w okolicach swojego miejsca zamieszkania.
Do dzisiejszego dnia Kaszubi bardzo dok³adnie czyszcz± obej¶cia i izby mieszkalne w okresie Zaduszek. Jest to znak szacunku dla zmar³ych. Utrzymuj± siê przekonania, ¿e dusze odwiedzaj± te miejsca, w których zgrzeszy³y lub dokona³y jaki¶ gwa³townych czynów.
Mia³y one siedzieæ na kamieniach i prosiæ o ³askê, ale tak¿e kr±¿yæ po budynkach gospodarskich. Kaszubi czêsto widuj± dusze zmar³ych rano ;(poreno) i na ogó³ uwa¿aj±, ¿e si³y ciemno¶ci udzielaj± im urlopu, zwolnienia na jeden zaduszkowy, dzieñ.
Jeszcze przed 1939 r. na Kaszubach istnia³o prze¶wiadczenie, ze piek³o „cicho stoi”. Z³e i wystêpne duchy traci³y podczas Zaduszek swoj± z³owieszcz± moc. Dusze z czy¶æca mog³y powróciæ i swobodnie odbywaæ pokutê na ziemi lub przygl±daæ siê swoim krewnym. Dusze w po¶redni sposób udziela³y rad i pouczeñ. Pos³ugiwa³y siê znakami. Wierni w Dniu Zaduszkowym zwracali siê bezpo¶rednio do swoich zmar³ych.

Na Pomorzu jeszcze kilkadziesi±t lat temu ¶piewana by³a nastêpuj±ca pie¶ñ :
„W dzieñ zaduszny wiatr powiewa
Na cmentarzu skrzypi± drzewa
Nie skrzypi± tam stare drzewa
Tylko dziad pod krzy¿em ¶piewa

A¿ siê trzy duszyczki zlêk³y
I na kolana uklêk³y
Dusze rzewnie zap³aka³y
I ku niebu zawo³a³y:
Niebo, niebo przyjm¿e nas,
Bo Pan Jezus znaæ nie chce nas”.

Odwiedzanie cmentarza
W izbach mieszkalnych ustawiano ³awy przy piecach, tak, aby dusze przybywaj±ce mog³y siê ogrzaæ. Podczas Zaduszek karczmy i zajazdy na Kaszubach by³y zamkniête, gdy¿ mieszkañcy nie mogli dra¿niæ duchów przodków i sami czyniæ grzechów. Nawet pospolity grzech w Dniu Zadusznym móg³ siê okazaæ dla ¿yj±cego grzechem ciê¿kim.
Mieszkañcy zbierali siê w jednej izbie i tam modlili siê przez ca³y dzieñ. Udawali siê na Mszê ¦wiêt±, aby potem odwiedziæ cmentarz a tam przyozdobiæ groby kwiatami i zieleni±. Czasami palono ognie.
Kaszubi w Dniu Zadusznym bacznie obserwowali znaki przybywaj±cych duchów. Mog³y one „wywo³ywaæ” stukaniem i innymi gestami ¿ywych na tamten ¶wiat. Je¶li kto¶ mia³ umrzeæ, to duch dawa³ znak: Stuka³ w okno, uderza³ w ³ó¿ko, drzwi… Ducha mo¿na by³o przepêdziæ albo ob³askawiæ podarkami lub modlitw±. W ¿adnym wypadku nie mo¿na by³o splun±æ lub wylaæ wodê na praw± stronê. Nale¿a³o umyæ ¶wiêcona wod± wszystkie progi w domu. Zachowanie czysto¶ci uniemo¿liwia³o duchom z czy¶æca ponowny powrót do swojego domu.

Po Dniu Zadusznym musia³y powróciæ do miejsca swojej pokuty. Kaszubi pamiêtali jednak o duchach swoich zmar³ych. Podczas Zaduszek na Kaszubach nie tañczy siê, nie wykrzykuje, gdy¿ duch mo¿e siê zjawiæ i „zatañczyæ” z nieostro¿nym swawolnikiem lub swawolnic±. Taki tanieæ mo¿na porównaæ do „Tañca ¶mierci”.

Okres refleksji nad sensem ¿ycia
Kaszubskie obyczaje zwi±zane z Dniem Zaduszkowym maj± swoje odleg³e ¼ród³o w pogañskim kulcie przodków. Na obrzêdow± czê¶æ tego dnia wp³ynê³a reforma katolicka (II po³. XVI w), i odrodzenie narodowe w XIX w., które rozpowszechnia³y pie¶ni religijne w jêzyku polskim na terenie Kaszub, Kociewia, Powi¶la, Warmii i Mazur. W tych pie¶niach Dzieñ Zaduszkowy by³ okresem refleksji nad sensem ¿ycia, ¶mierci i zbawienia. Utrzymywa³ te¿ wiê¼ z tymi co odeszli. Tradycja Dnia Zaduszkowego powoli ginie na Pomorzu a zastêpuj± ja bardziej uproszczone formy oddawania czci zmar³ym przodkom.


kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Pi± Pa¼ 28, 2011 21:13    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Bardzo du¿o by³ych mieszkañców Siemirowic spoczywa na cmentarzu na Oksywiu ...


Cmentarz MW.jpg
 Opis:
1.

Cmentarz MW.jpg


Mariusz1962 
   

VIP


Wiek: 62
Do³±czy³: Wto Lis 30, 2010 20:57
Posty: 3496
Sk±d: Gdynia

PostWys³any: Sob Pa¼ 29, 2011 8:45    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Kapija wspania³y ten artyku³ o tych wierzeniach i zwyczajach podczas dnia zadusznego na Kaszubach przedstawi³e¶ tu na forum .
Nic na ten temat nie wiedzia³em , a tu robisz niespodziankê tym artyku³em - dziêkujê
Tylko jak siê czyta³o ten artyku³ jakbym ogl±da³ jaki¶ horror
Tak masz racje , ¿e na cmentarzu oksywskim i na cmentarzu MW na Oksywiu jest du¿o pochowanych osób z Siemirowic .
Na cmentarzu parafialnym przy ko¶ciele na ul Arciszewskich prócz moich rodziców pochowany jest p Dêbowczyk , p Mrozowski , p Popio³ek , p Przy¿ycki , p Pogorzelski , p Nadolski , p Witkowska , p Nadolczak .
A na cmentarzu MW s± pochowani - p Krysman , p p Ponto to tyle nazwisk wymieni³em pochowanych na cmentarzach oksywskich.
A w Gdyni na Witominie jest pochowany p Przys³ucha pp Blachowie ,pp Wierzykowscy , p Wnuczyñski - to s± nie wszystkie nazwiska pochowanych osób z Siemirowic na gdyñskich cmentarzach mo¿e kto¶ dopisze kilka nazwisk osób ju¿ nie ¿yj±cych z Siemirowic
kapija 
   

VIP


Do³±czy³: Sob Maj 27, 2006 19:48
Posty: 7459
Sk±d: Babie Do³y

PostWys³any: Sob Pa¼ 29, 2011 11:19    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Chcia³em znale¼æ wiêc szuka³em i znalaz³em. Tym razem jest to fragment publikacji ksiêdza Jana Perszona:
ZWYCZAJE DNIA ZADUSZNEGO NA KASZUBACH.

Cytat:
Dominuj±cym – je¶li idzie o natê¿enie i czasow± kondensacjê wierzeñ i zwyczajów zaduszkowych na Kaszubach – okresem roku obrzêdowego jest oktawa Dnia Zadusznego. W tradycyjnej formie kulturowej (jaka wystêpuje jeszcze w niektórych wsiach, pustkach i coraz mniej licznych krêgach rodzinnych miast i osiedli) uwaga, energia wszystkich domowników skupiona by³a w tym czasie na specyficznym odniesieniu do ¿ycia pozagrobowego, detalicznie za¶ do ¶wiata dusz przebywaj±cych w czy¶æcu.

Ta w³a¶nie relacja anga¿uje i sk³ania do – nieraz wrêcz przesadnej i pedantycznej – troski o groby bliskich zmar³ych, co wcale nie jest wymogiem chrze¶cijañskiej wiary, albowiem przez wieki grzebano bez trumny (w p³ótnie, ca³unie – imitatio Christi), wk³adano zw³oki do zbiorowych mogi³, a w ka¿dym razie nie wznoszono trwa³ych, oznaczonych (zarezerwowanych) grobowców. Co najwy¿ej w ¶wie¿± mogi³ê zatykano raczej nietrwa³y krzy¿yk drewniany, nie przejmuj±c siê samym miejscem pochówku. W tradycji chrze¶cijañskiej koncentrowano siê raczej na duchowym wymiarze communio sanctorum, co wi±za³o siê przede wszystkim z wysi³kiem modlitewnym i pokutnym.

Kaszubi, jak zreszt± wszyscy niemal Polacy, czyszcz± groby, konserwuj±, stawiaj± nowe p³yty (dla zmar³ych przed 1 listopada), kupuj± znicze i kwiaty. Dawniej dominowa³y ozdoby w³asne: ga³êzie jod³y, ¶wierku i wieñce „zaduszne” z ¶wierku lub bukszpanu. Motyw wieñca ma korzenie antyczne; funkcjonowa³ jako symbol ofiary lub apotropaion (¶rodek odpêdzaj±cy demony). Starsze i ¶rednie pokolenie czyni te¿ przygotowanie duchowe: jego istota jest spowied¼, zmierzaj±ca do zyskiwania odpustów za dusze czy¶æcowe.

Wszystkich ¦wiêtych i Dzieñ Zaduszny

Dawniej sprawa by³a jasna: uroczysto¶æ Wszystkich ¦wiêtych jest dla ¶wiêtych, Dzieñ Zaduszny dla dusz. Zniesienie dnia wolnego w Zaduszki spowodowa³o „zdublowanie” ¶wi±t i tre¶ci. ¦wiêci ustêpuj± zmar³ym, a Ko¶cio³owi trudno znale¼æ wyj¶cie z tej sytuacji. Niedawno Kaszubi chodzili jeszcze gremialnie na mszê przedpo³udniow±, a potem na cmentarz. Teraz nawet przed po³udniem msze ¶w. siê wyludniaj±, a wszyscy ¶ci±gaj± na cmentarze. Zaniechano ju¿ zupe³nie nieszporów ¿a³obnych. Istotnym elementem celebracji jest procesja ¿a³obna (5 stacji), podczas której – w parafiach z tradycj± ¶piewacz± – ¶piewa siê pie¶ñ „Dzieñ on, dzieñ S±du Pañskiego” i pie¶ni przygodne. Przechodz±c przez cmentarz kap³an okadza groby i kropi je wod± ¶wiêcon±. W wierzeniach starszego pokolenia woda ta spada tak¿e na przebywaj±ce na swych grobach dusze, g³adz±c im grzechy, przynosz±c och³odê i skracaj±c czy¶ciec (w Bawarii na wiejskich cmentarzach zaobserwowa³em powszechny zwyczaj ustawiania na grobach cynowych naczyñ z wod± ¶wiêcon±. Wychodz±cy ze ¶wi±tyni nawiedzaj±c groby na modlitwê ka¿dorazowo dokonuj± aspersji. Zu¿ycie tego sakramentale jest wiêc tam znaczne). Dotykamy tu wa¿nego aspektu wierzeniowego – wiary w obecno¶æ dusz czy¶æcowych na grobie i, jak widaæ z innych komponentów zaduszek, w ogóle w eonie doczesnym. Do¶æ popularny jest motyw „urlopu z czy¶æca” nawi±zuj±cy do wczesno¶redniowiecznych visiones (¶wiêta Pañskie, maryjne, niedziela), które ukazywa³y (exempla Jakuba z Vitry) b±d¼ „ulgê” w cierpieniach, b±d¼ „przepustkê” na ziemiê (poratunek od ¿ywych lub z inn± misj±), b±d¼ wreszcie „dzieñ wybawienia” i udzia³ w liturgii ziemskiej. W wierzeniach Kaszubów dusze przychodz± z za¶wiatów na d¼wiêk bicia dzwonów, gdy rusza procesja zaduszna.

Du¿e znaczenie przypisuje siê ¶wiat³u. Zapalane na grobach lampki, znicze, ¶wiece (dawniej prawie nikogo nie by³o na to staæ) nie s± tylko „symbolem” mi³o¶ci, pamiêci, wdziêczno¶ci, wreszcie modlitwy i ¿ycia ³aski. One o¶wiecaj± miejsce duszom, ogrzewaj± je, pokazuj± drogê, g³adz± (spalaj±) grzechy. Ogieñ odpêdza te¿ demony. ¦wiat³o ma wiêc funkcje „u¿ytkowe” i estetyczne. Mo¿na przypuszczaæ, ¿e stawiaj±cy je chcieli pomóc duszom, w zamian spodziewaj±c siê z ich strony ¿yczliwo¶ci.

„Msza duchów”

Najstarsi autochtoni zgodnie podaj±, i¿ o pó³nocy we wszystkich ko¶cio³ach zmar³y kap³an (pokutuj±ca dusza) sprawuje Naj¶wiêtsz± Ofiarê w obecno¶ci parafialnych dusz czy¶æcowych. Na tê osobliw± liturgiê szanuj±cy tradycjê ko¶cielny wyk³ada na o³tarz szaty mszalne i paramenty liturgiczne. Duchy zapalaj± ko¶cielne ¶wiat³a, uczestnicz± we mszy i odchodz± z ziemi. Przekazywane w tradycji ustnej relacje podkre¶laj±, ¿e nikt z ¿ywych nie mo¿e duszom przeszkadzaæ, bo musia³by umrzeæ. Tylko nielicznym ¶mia³kom uda³o siê uj¶æ z ¿yciem. Motyw ten ma korzenie starochrze¶cijañskie a XIX w. znany by³ w wielu krajach Europy.

Warto wspomnieæ o zwyczaju specjalnych modlitw za dusze w czy¶æcu, nazywanych „zdrowa¶kami”, „wypominkami”, „wymiankami”. Etnologowie i liturgi¶ci wywodz± je z pogañskich ofiar sk³adanych zmar³ym i posi³ków odbywanych na grobach (co do dzi¶ ma miejsce w rejonach prawos³awnych). Wydaje siê, ¿e jest to interpretacja nieuprawniona: staro¿ytny i ¶redniowieczny Ko¶ció³ podczas liturgii praktykowa³ commemoratio mortuorum. W kanonie lub w miejscu dzisiejszej modlitwy wiernych celebrans b±d¼ lektor odczytywa³ imiona ¶wiêtych, zywych (w³adcy, biskupa, fundatorów ko¶cio³a) i zmar³ych. Lista tych ostatnich rozrasta³a siê bardzo, wiêc w rycie rzymskim (Karol Wielki), bardzo praktycznym, wyrzucono j±, a pó¼niej – w nawi±zaniu – przywrócono jako oratio fidelium. Na Kaszubach, zw³aszcza wiejskich, zdrowa¶ki jednorazowe (w oktawie zadusznej) i roczne (przed sum±) s± czym¶ koniecznym.

Przed II wojn± ¶wiatow± prosz±cym dawano chleb w zamian za modlitwê za duszê.

Wieczór i noc 1/2 listopada w rodzinach rolniczych do dzi¶ ma swoisty klimat. Starsi wierz±, ¿e dusze odwiedzaj± swe dawne domostwa i gospodarstwa. Wieczorem nie nale¿y wiêc oddalaæ siê od domu (dusze chodz± ¶rodkiem drogi), spuszczaæ psów, wylewaæ na podwórze wody, czyniæ jakichkolwiek ha³asów, muzykowaæ. Dla go¶ci z za¶wiatów zostawiano dawniej wolne miejsca na ³awie przy piecu, a nawet chleb, mas³o i napój. Nie wolno jednak pozostawiaæ sztuæców.

W wielu rodzinach odmawiano w intencji dusz ró¿aniec, sporadycznie odprawiano te¿ tzw. „ma³± pust± noc”. Rodzina i s±siedzi gromadzili siê na ¶piewanie pie¶ni ¿a³obnych, ró¿aniec i wspólny posi³ek. Obrzêd ten odprawiano w familiach „spiéwôków” oraz tam, gdzie w ostatnim roku kto¶ z domowników zmar³.

W Dzieñ Zaduszny obowi±zywa³ zakaz wszelkich prac polowych, ziemia bowiem a¿ roi siê od dusz poszukuj±cych pomocy. W niektórych parafiach praktykuje siê drug± procesjê z ko¶cio³a na cmentarz. Informatorzy twierdz±, ¿e w ten sposób kap³an i wierni „odprowadzaj± dusze” na cmentarz. W kategoriach antropologii kulturowej mo¿emy wyprowadziæ wniosek, i¿ stanowi to zakoñczenie bezpo¶redniego kontaktu, przenikania siê ¶wiata ziemskiego i sfery pozaziemskiej (kontaktu dla ¿ywych ambiwalentnego, dusze bowiem mog± odp³acaæ siê wstawiennictwem u Boga lub m¶ciæ siê i szkodziæ). „Odprawienie” duchów w zdystansowany, w³a¶ciwy im ¶wiat – czy¶ciec, nie oznacza jednak rozdzia³u definitywnego. Przez ca³± oktawê Dnia Zadusznego Kaszubi staraj± siê nawiedzaæ cmentarz, zyskiwaæ odpusty, ofiarowaæ Komuniê ¶w. W wielu rodzinach do dzi¶ zachowuje siê chwalebny zwyczaj odmawiania przez ca³y listopad ró¿añca za dusze w czy¶æcu cierpi±ce.

Zarysowane wierzenia i zwyczaje zaduszne, aktualizowane z okazji dni Wszystkich ¦wiêtych i Dnia Zadusznego, uprawniaj± do kilku wniosków:

1. Eschatologia katolicka na przestrzeni minionych stuleci w praktyce i credo Kaszubów zosta³a inkorporowana w s³owiañskie wyobra¿enia dotycz±ce ¿ycia pozagrobowego

2. Nieomal wszystkie elementy „pogañskie” otrzyma³y miejsce w zwyczajach ko¶cielnych, absorbuj±c – zapewne dziêki wysi³kom duszpasterskim – sens chrze¶cijañski

3. Trwaj±ce do naszych czasów relikty wierzeñ przedchrze¶cijañskich „przyklei³y siê” do rytów i wierzeñ chrze¶cijañskich, dziêki czemu zachowa³y siê tak d³ugo. Ich funkcj± jest bowiem „poszerzanie” – w jakim¶ stopniu heterodoksyjne – do¶æ oszczêdnej i ostro¿nej eschatologii katolickiej

4. Zanik wielu zwyczajów pobo¿nych skorelowany jest z tempem porzucania elementów pozachrze¶cijañskich. Gdzie ginie ¿ywa wiara, tam tez nie ma miejsca na jej „nadu¿ycie” w postaci oddalonej od ortodoksji.

Mariusz1962 
   

VIP


Wiek: 62
Do³±czy³: Wto Lis 30, 2010 20:57
Posty: 3496
Sk±d: Gdynia

PostWys³any: Sob Pa¼ 29, 2011 23:05    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Na odpowied¿ Kapiji co do po wy¿szego artyku³u zwi±zanego z dniem zadusznym na Kaszubach - pierwsza czê¶æ tego artyku³u chowanie zmar³ych w ca³unie bez trumny to mi przypomina jak staro¿ytni Egipcjanie , a dzia³o siê to w ich ¶wi±tyniach przygotowywali mumiê .
I tak± po ¶mierci cz³owieka , po wyci±gniêciu odpowiednimi narzêdziami przez nos mózgu i innych organów wewnêtrznych i po za balsamowaniu cia³a ludzkiego owijali ca³un lub w p³ótno tworzy³a siê mumia i chowana by³a w grobowcach czy w piramidach - zazwyczaj by³y to mumie faraonów . A chowano ich w Dolinie Królów w ¶rodkowej czê¶ci staro¿ytnego Egiptu po³o¿ona by³a nad Nilem na nie odleg³ej pustyni , a w piramidach chowano w Gizach .
A narzêdzia do wykonywania mumii czyli do wyci±gania mózgu i organów wewnêtrznych mo¿na zobaczyæ na ¶cianie staro¿ytnej ¶wi±tyni w Kaombo - po³o¿ona nad Nilem nie daleko Luksoru- to tyle mego porównania co do pierwszej czê¶ci artyku³u podanego przez Kapijê
Tak w jednym fragmencie tego artyku³u Kapija powtórzy³ to co przekaza³ mój kolega z Sierakowic o nie wylewaniu wody po za mury domu
Kolega dzi¶ jeszcze mi powiedzia³ , ¿e na Kaszubach na udekorowanie grobów robiono wianki z bia³ego mchu i ze wrzosu - cudnie musia³o to wygl±daæ .
Dzi¶ bêd±c na hali targowej w Gdyni sam widzia³em takie wianki z bia³ego mchu .
Jeszcze jedno mi powiedzia³ , ze przed i po dniu zadusznym nie mo¿na by³o je¿d¿ic autem bo mo¿na duszyczkê rozjechaæ .
Tyle co dowiedzia³em siê o zwyczajach i wierzeniach w okresie dnia zmar³ych na Kaszubach od rodowitych Kaszubów .
Mo¿e kto¶ z innych forumowiczów mo¿e jeszcze napisze o tych zwyczajach i wierzeniach Kaszubów z okazji dnia zmar³ych
Mariusz1962 
   

VIP


Wiek: 62
Do³±czy³: Wto Lis 30, 2010 20:57
Posty: 3496
Sk±d: Gdynia

PostWys³any: Sob Pa¼ 29, 2011 23:16    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Tu dosta³em od Krzysztofa 70 z AWIATORA do¶æ ciekawy artyku³ - jednym z bohaterów tego artyku³u jest by³ym starszym Siemirowiczanom znana postaæ pilota p Zdzis³awa Osta³owskiego
http://www.aviateam.pl/historia/title;sztuka-treningu-to-sztuka-przezycia/
Mariusz1962 
   

VIP


Wiek: 62
Do³±czy³: Wto Lis 30, 2010 20:57
Posty: 3496
Sk±d: Gdynia

PostWys³any: Nie Pa¼ 30, 2011 18:04    Temat postu: Re: SIEMIROWICE cz. 15

Uzyska³em pozwolenie zamieszczenia zdjêcia ¿ony siemirowickiego pilota pani Ireny Kromolickiej w m³odo¶ci na pla¿y by³ej nauczycielki szko³y podstawowej w Siemirowicach - najpiêkniejsze s± te zdjêcia naszych znajomych z Siemirowic w m³odo¶ci - popatrzcie sami i ocencie


8c526ac682.jpeg

8c526ac682.jpeg


Odpowiedz do tematu Strona 11 z 12 Id¼ do strony Poprzednia    1, 2, 3 ... , 10, 11, 12    Nastêpna
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat


 
Mo¿esz pisaæ nowe tematy
Mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Mo¿esz zmieniaæ swoje posty
Mo¿esz usuwaæ swoje posty
Mo¿esz g³osowaæ w ankietach

Forum Gdañsk

  

osiedla Gdañska:

  2 Potoki 3 Kolory Albatross Towers Alfa Park Ambasador Angielska Grobla Apartamenty Nadmorskie Apartamenty Przy Pla¿y Arkoñska Astra Park Atrium Gdañskie Audiopolis Aura Gdañsk Avalon Awiator Bajkowy Park Baltic Center Barbakan Biskupia Górka B³êkitna Kaskada Braci Majewskich Brêtowska Brama Browar Gdañski Brzozowy Park Budowlani Casa Patrizia Castilla (Kowale) Centralpark Chabrowe Chmielna Park Cieszynka City Park Copernicus Cytrusowe Czterobloki Cztery K±ty Cztery Oceany Cztery Pory Roku D³uga Grobla Do Studzienki Dolina Dwóch Jezior Dolina Potêgowska Domy Przy Tanecznej Dwa Tarasy Dziedziniec Energooszczêdne Fregata Futura Apartamenty Galeon Gardenia Garnizon Habenda Hiszpañskie Hokejowa Horyzont Jab³oniowa (INPRO) Jab³oniowa (PB Kokoszki) Jab³oniowy Sad Jary Jasieñ Jasieñ Park Jaworzniaków Jednoro¿ca (Wroñski) Jelitkowo Jelitkowski Dwór Jezioro Jasieñ Jod³owy Park Kameralne Kamienica Francuska Kamienica Pod Wrzosem Kamienice Magellana Kamienice Nad Mot³aw± Kamienice Nad Strzy¿± Kamieniczki Akademickie Kartuska 26 Kazimierz Kie³pino Górne Klimaty Klukowo Kochanowskiego 39 Kolorowe Krokusowe Królewskie Wzgórze Kryszta³owe Kwarta³ Kamienic Laurowe Lawendowe Wzgórza Leszczynowe Lipce £ostowice Maciejka Maækowy Marina Primore Matemblewo Migowskie Tarasy Mila Baltica Mi³e Mi³e Wzgórze Morena Park Morenova Morenowe Wzgórze My¶liwska 17 My¶liwska Park My¶liwski Stok My¶liwskie Nad Jarem Nad Jeziorem Nad Wod± Nadmorski Dwór Neptun Park Nied¼wiednik Nova Oliva Nowa Letnica Nowa Osowa Nowator Nowe Osiedle Nowiec Nowy Horyzont Olimp (Kowale) Oliwa Park Optima Orle Gniazdo Orunia Górna Osowa II Osowa Wodnika Ostoja My¶liwska Pana Tadeusza Parkowe Wzgórze Piastów Piêciu Mostów Piotrkowska 27 Platinum Park Platynowa Pogodne Pohulanka PB Górski Polonica Po³udniowe Pomarañczowe Promienne Przeróbka Przy Srebrnej Ptasia Quattro Towers R.S.M. Budowlani Reduta ¯bik Rezydencja Marina Robyg Sarnia Dolina S³oneczna Dolina S³oneczna Morena S³oneczne S³oneczne Wzgórza S³oneczniki Smêgorzyno Srebrzysta Podkowa (Kowale) Stary Che³m Stylowe Szafarnia Szmaragdowe Wzgórze Szpora 7 ¦w. Wojciech ¦wierkowe ¦wiêtokrzyskie ¦wiêtokrzyskie (PB EKO) ¦wirskiego Trzy Dêby Trzy ¯agle Uje¶cisko Vivaldiego Wie¿a Leszka Bia³ego Wie¿ycka Wie¿ycka Folwark Wiktorii Wilanowska Willa Wajdeloty Wisz±ce Ogrody Wolne Miasto Wróbla Staw Wzgórze Elizy Wzgórze Focha Wzgórze Magellana Za S³oneczn± Bram± Zabornia Zabytkowa Wspó³czesna Zakoniczyn Zapiecek Zielona Dolina Zielone Zielony Stok Z³ota Karczma

dzielnice Gdañska:

  Anio³ki Brêtowo Brze¼no Che³m Jasieñ Kokoszki Krakowiec-Górki Zachodnie Letnica Matarnia M³yniska Nowy Port Oliwa Olszynka Orunia-¦w. Wojciech-Lipce Osowa Piecki-Migowo (Morena) Po³udnie Przymorze (Ma³e i Wielkie) Rudniki Siedlce Stogi z Przeróbk± Strzy¿a Suchanino ¦ródmie¶cie VII Dwór Wrzeszcz Wyspa Sobieszewska Wzgórze Mickiewicza Zaspa (M³yniec i Rozstaje) ¯abianka-Wejhera-Jelitkowo-Tysi±clecia

Forum Sopot

  

osiedla Sopotu:

  Aquarius Dolina Go³êbiewska Grunwaldzka 93a Osiedle Marii Ludwiki Osiedle Mickiewicza Polana ¦wiemirowska Przylesie Sopocka Rezydencja

dzielnice Sopotu:

  Brodwino Dolny Sopot Górny Sopot Kamienny Potok Karlikowo ¦wiemirowo

Forum Gdynia

  

osiedla Gdyni:

  Albatros Altoria Apartamenty Altus Apartamenty Centrum Apartamenty Conrada Apartamenty Gdynia 3000 Apartamenty Na Polanie Baltic Villa Batorego 7 Bernadowo Cadena Park Chrobrego Columbus Demptowo Dolina Cisów Fikakowo Fort Forest Gdyñskie Gorczycowa 3 Horyzonty Gdyni Jantarowe Kamienica Bosmañska Kamienica Moderna Kasztanowa Kêpa Red³owska Komandorskie Wzgórze Le¶ne £anowa I Marco Polo Mistral Morskie My¶liwskie Tarasy Nad Kêp± Nawigator Or³owska Bryza Parkowe Patio Ró¿y Pomorska 57 Red³owska Kaskada Red³owski Stok Rezydencja Sokó³ Rezydencja Tarasy Sea Towers Shiraz Park Sk³odowska 8 Sk³odowskiej Sojowa Sokó³ka Sokó³ka Zielenisz ¦niadeckich 4 Transatlantyk Uranowa Villa Spokojna Wiczlino Ogród Willa Nad Morzem Witawa Zacisze Le¶ne Zielona Dolina Zielone

dzielnice Gdyni:

  Babie Do³y Chwarzno - Wiczlino Chylonia Cisowa D±browa Dzia³ki Le¶ne Grabówek Kamienna Góra Karwiny Leszczynki Ma³y Kack Ob³u¿e Oksywie Or³owo Pogórze Pustki Cisowskie - Demptowo Red³owo ¦ródmie¶cie Wielki Kack Witomino (Radiostacja i Le¶niczówka) Wzgórze ¦w. Maksymiliana

W REGIONIE:
Bytów Chojnice Gdañsk Gdynia Hel Jastarnia Kartuzy K±ty Rybackie Kolbudy Koleczkowo Kosakowo Ko¶cierzyna Krynica Morska Kwidzyn Lêbork £eba £êgowo Malbork Mierzeszyn Pruszcz Gdañski Pszczó³ki Puck Reda Rotmanka Rumia S³upsk Sopot Starogard Gdañski Straszyn Tczew Ustka Wejherowo W³adys³awowo ¯ukowo

      FORUM GDAÑSK     FORUM SOPOT     FORUM GDYNIA     FORUM PRUSZCZ GDAÑSKI     FORUM STRASZYN

    FILMY Gdañsk/Sopot/Gdynia      TRÓJMIEJSKA GALERIA      Co warto zobaczyæ na ¶wiecie?

Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ wypowiedzi zamieszczanych przez u¿ytkowników serwisu. Osoby zamieszczaj±ce wypowiedzi naruszaj±ce prawo lub prawem chronione dobra osób trzecich mog± ponie¶æ z tego tytu³u odpowiedzialno¶æ karn± lub cywiln±.
Copyright © www.MojeOsiedle.pl 2001-2024   Forum Dyskusyjne MOJE OSIEDLE, DZIELNICA i MIASTO
Za³ó¿ forum  |   Kontakt  |   O nas  |   Regulamin   |  Reklama