Wys³any: Pi± Lip 16, 2010 12:04 Temat postu: SU-20
Ostatni piloci z SU-20..Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
28.02.1997 r., kpt. pil. in¿. Krzysztof Walczak,,Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
01.09.1987 r., mjr pil. in¿. Andrzej Pawul,samolot Uwagi:
Zniszczony w awarii na lotnisku w Powidzu.,,Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
28.02.1997 r., kpt. pil. in¿. Andrzej Paczkowski,Przystosowany do przenoszenia KKR. Wycofany ze s³u¿by. Ostatni technik st. chor. M. Bronka. Obecnie eksponat na lotnisku w Bydgoszczy., Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
28.02.1997 r., kpt. pil. in¿. Donat Kluj
8. Ilo¶æ l±dowañ i nalot:
Brak danych, 1521 h 59 min.
9. Uwagi:
Su-20 z najwiêkszym nalotem w Polsce. Ostatni technik st. chor. S. Schick. Obecnie eksponat na terenie hurtowni w Wejherowie.,Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
28.02.1997 r., kpt. pil. in¿. Robert Dudzic
8. Ilo¶æ l±dowañ i nalot:
Brak danych, 1357 h 47 min.
9. Uwagi:
Przystosowany do przenoszenia KKR. Wycofany ze s³u¿by. Ostatni technik chor. sztab. P. Grzeszczak. Pocz±tkowo eksponat w Tarnowie, nastêpnie w 2006 r. przeniesiony do m. Brzeziny k. Morawicy niedaleko Kielc.,Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
22.05.1978 r., por. pil. in¿. Antoni Dziadowiec
8. Ilo¶æ l±dowañ i nalot:
Brak danych
9. Uwagi:
Zniszczony w katastrofie we wsi Paw³owo Kolonia k. Gniezna., U¿ytkownicy i okres u¿ytkowania:
13.04.1976 r. - 10.10.1982 r., JW 1462 (7 BLBR)
10.10.1982 r. - 00.00.1983 r., JW 1462 (7 plbr)
00.11.1983 r. - 00.00.0000 r., JW 1462 (7 plbr)
00.09.1991 r. - 28.02.1997 r., JW 1462 (7 plbr)
6. Prace na samolocie wykonane poza jednostk± macierzyst±:
00.00.1983 r. - 00.11.1983 r., Baranowicze, ZSRR
00.00.0000 r. - 00.09.1991 r., Baranowicze, ZSRR
7. Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
28.02.1997 r., pp³k pil. in¿. Micha³ Krupa
8. Ilo¶æ l±dowañ i nalot:
Brak danych, 1342 h 20 min.
9. Uwagi:
Przystosowany do przenoszenia KKR. Wycofany ze s³u¿by. Ostatni technik chor. Dariusz Rokowski. Ostatni samolot, który wystartowa³ z Powidza do ostatniego lotu Su-20 w Polsce i jako ostatni wyl±dowa³ w Bydgoszczy. Obecnie eksponat jednego z zagranicznych muzeów lotniczych.,U¿ytkownicy i okres u¿ytkowania:
09.04.1976 r. - 10.10.1982 r., JW 1462 (7 BLBR)
10.10.1982 r. - 00.00.1983 r., JW 1462 (7 plbr)
00.03.1984 r. - 00.00.0000 r., JW 1462 (7 plbr)
00.09.1991 r. - 28.02.1997 r., JW 1462 (7 plbr)
6. Prace na samolocie wykonane poza jednostk± macierzyst±:
00.00.1983 r. - 00.03.1984 r., Baranowicze, ZSRR
00.00.0000 r. - 00.09.1991 r., Baranowicze, ZSRR
7. Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
28.02.1997 r., kpt. pil. in¿. Grzegorz Paw³owski
8. Ilo¶æ l±dowañ i nalot:
Brak danych, 955 h 11 min.
9. Uwagi:
Przystosowany do przenoszenia KKR. Wycofany z eksploatacji. Ostatni technik st. sier¿. sztab. Dêbczak. Obecnie eksponat na stacji benzynowej w m. Broniszewo k. Bia³obrzegów., Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
03.02.1976 r., kpt. pil. Jerzy Doliniec
8. Ilo¶æ l±dowañ i nalot:
Brak danych, 154 h 12 min.
9. Uwagi:
Zniszczony w katastrofie z powodu usterki fabrycznej pod Kazimierzem Biskupim. W ramach reklamacji otrzymano Su-20 n/s 74105.,nie wiem moze to ktos z rodziny kpt.Krzysztofa Walczaka {patrz wyzej}?, Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
13.03.1977 r., mjr pil. Stanis³aw Walczak
8. Ilo¶æ l±dowañ i nalot:
Brak danych
9. Uwagi:
Uszkodzony w locie po trafieniu pioruna i wycofany ze s³u¿by. W 1978 r. przekazany do COSSTWL, gdzie pozostawa³ do 2000 r., nastêpnie rozmontowany i sprzedany., Ostatni lot (data, stopnie, imiona i nazwiska za³ogi):
14.07.1993 r., por. pil. pil. Robert Dudzic
8. Ilo¶æ l±dowañ i nalot:
Brak danych
9. Uwagi:
Zniszczony w awarii w rejonie m. Wrze¶nia.
Wys³any: Pi± Lip 16, 2010 12:17 Temat postu: Spis statków powietrznych Wojska Polskiego od roku 1945..
Spis statków powietrznych Wojska Polskiego
(6 przegl±daj±cych)
Spis statków powietrznych Wojska Polskiego od roku 1945...
An-2 , An-12, An-24, An-26 ,
An-28/M-28 , Casa C-295 ,
C130 Hercules , F-16C/D ,
I³-14, I³-18 , I-22 Iryda ,
Jak-11 , Jak-40, Tu-134, Tu-154 ,
Kaman SH-2G , Mi-6 ,
Mi-14 , MiG-19 ,
MiG-21bis , MiG-21F-13 ,
MiG-21M , MiG-21MF ,
MiG-21PF , MiG-21R ,
MiG-21U/US/UM , MiG-23 ,
MiG-29 , PZL-104 Wilga ,
Su-7 , Su-20 ,
Su-22 , TS-11 ,.I pytanko czy faktycznie mialo to miejsce i czy zakonczylo sie szczesliwie ?Si³y Powietrzne udzieli³y wsparcia Allied Air Command Ramstein (AC HQ) w celu przeprowadzenia kontroli gotowo¶ci si³ i ¶rodków dy¿urnych wydzielonych do NATINADS przez Republikê Czesk± i S³owack± i "naruszy³y" przestrzeñ powietrzn± tych pañstw. Poni¿ej znajduje siê relacja z przebiegu kontroli.
Zimowe, s³oneczne i nieco mro¼ne przedpo³udnie. S³owacja 9 marca 2010 roku. Lotnisko wojskowe. Wszystko toczy siê swoim rytmem. Prace przy samolotach, szkolenie lotnicze. Pogoda dopisuje, bêdzie mo¿na sporo polataæ. Nagle jednak rytm lotniskowego ¿ycia zostaje zak³ócony przenikliwym d¼wiêkiem alarmu."Poderwaæ parê dy¿urn±"!
Do samolotów ju¿ biegn± piloci i technicy. Rozpoczyna siê wy¶cig z czasem. Jeszcze nikt nie zna zadania. Piloci uruchamiaj± systemy, silniki zaczynaj± coraz szybciej pracowaæ.
Narasta huk. Po kilku minutach wyko³owuj±. Start. Po chwili nawigator naprowadzania podaje kierunek i wysoko¶æ. W³a¶nie tam, przestrzeñ powietrzn± ich pañstwa naruszy³ nieznany samolot. Samolot którego w tym czasie i tym miejscu nie powinno byæ. Leci poza drogami lotniczymi. Nie odpowiada na radiowe wezwania s³u¿b naziemnych. Nikt nie zna jego zamiarów. Czy po prostu siê zgubi³? Utraci³ orientacjê geograficzn±? Mo¿e awaria systemów pok³adowych uniemo¿liwia prawid³ow± nawigacjê i korespondencjê lotnicz±. A mo¿e..... Tak, na te gorsze scenariusze za³ogi par dy¿urnych te¿ s± przygotowane. To dlatego pod skrzyd³ami ich samolotów l¶ni± w s³oñcu pociski powietrze - powietrze. Kilkana¶cie minut po starcie za ogonem naruszyciela pojawi³y siê dwa MiGi-29 w charakterystycznym, pikselowym kamufla¿em. Para siê rozdziela. Jeden z my¶liwców pozostaje nieco z ty³u. Drugi - z dowódc± pary dy¿urnej na pok³adzie, zbli¿a siê do intruza. Samolot jest uzbrojony.
Pod skrzyd³ami widaæ samonaprowadzaj±ce siê rakiety powietrze - powietrze. Dalszy brak odpowiedzi na wezwania radiowe, tak z ziemi, jak i z pok³adu samolotów przechwytuj±cych. Dowódca pary dy¿urnej ma pe³n± kontrolê nad sytuacj±. Jego skrzyd³owy, ustawiony jest na pozycji "szóstej". Tak, bez dwóch zdañ... to oni dyktuj± teraz warunki. Dowódca próbuje zorientowaæ siê co do zamiarów nieznanego samolotu. Jego pilot daje znak "Nie mamy radia". Zatem brak ³±czno¶ci radiowej. Pilot "Fulcruma" omiata wzrokiem samolot wypatruj±c czy na jego pok³adzie nie dzieje siê co¶ niepokoj±cego. Nagle MiGi dynamicznie zakrêcaj± i znikaj±. Pojawiaj± siê inne my¶liwce. Gripeny z czeskimi znakami na statecznikach. Zatem naruszyciel wlecia³ w przestrzeñ kolejnego pañstwa. Ponownie za ogonem samolotu usadawia siê uzbrojony my¶liwiec. Pilot drugiej maszyny zbli¿a siê z lewej strony. Zna ju¿ sytuacjê. Wie o braku ³±czno¶ci radiowej. Ci±g³y kontakt z natowskim Combined Air Operation Center - O¶rodk iem Kierowania Po³±czonymi Dzia³aniami Powietrznymi w Uedem pozwala na podjêcie decyzji.
Skrzyd³a Gripena wykonuj± kilka szybkich ruchów. "Leæ za mn±". Ka¿dy pilot zna to lotnicze abecad³o. Dowódca pary dy¿urnej gestami nakazuje l±dowanie. Takie polecenie trzeba wykonaæ. Nikt nie bêdzie dyskutowaæ z "Sidewinderami" które widaæ pod skrzyd³ami Gripenów. Ten pocisk "spuszczony ze smyczy" bezlito¶nie zrobi to, do czego zosta³ skonstruowany.... Pod nami lotnisko. W do¶æ zwartm szyku, pod ci±g³± kontrol± pary dy¿urnej intruz rozpoczyna zni¿anie we wskazanym kierunku. Niczym sprowadzony do parteru zapa¶nik, ktory nie ma mo¿liwo¶ci ruchu.
Na podej¶ciu koñczymy jednak ...odgrywanie roli naruszyciela. Bo tak w³a¶nie wygl±da³o æwiczenie, w którym we wtorek, 9 marca br. wziê³a udzia³ za³oga samolotu M28 z 36. Specjalnego Pu³ku Lotnictwa Transportowego w Warszawie. Polski statek powietrzny symuluj±c naruszyciela uczestniczy³ w procesie certyfikacji dy¿urnych par samolotów Si³ Powietrznych S³owacji i Republiki Czeskiej. "Naszym zadaniem by³o sprawdzenie wspó³dzia³ania s³u¿b cywilnych i wojskowych S³owacji i Czech" - t³umaczy p³k Andrzej Ko³odziej, szef Oddzia³u Transportu Lotniczego Dowództwa Si³ Powietrznych. "Mieli¶my sprawdziæ, czy udzielenie pomocy, czyli poderwanie pary dy¿urnej, umo¿liwi nam bezpieczne l±dowanie na wskazanym lotnisku" - dodaje.
Zgodnie z przygotowanym scenariuszem, samolot ze specpu³ku symulowa³ statek powietrzny, który po utracie orientacji geograficznej i ³±czno¶ci radiowej wlecia³ w przestrzeñ powietrzn± S³owacji. Tego rodzaju zdarzenia zawsze budz± uzasadniony niepokój s³u¿b odpowiedzialnych za zarz±dzanie ruchem lotniczym. W sytuacji, gdy statek powietrznych wykonuje lot niezgodnie ze z³o¿onymi wczesniej planami i nie reaguje na polecenia naziemnych s³u¿b kontroli ruchu lotniczego, do akcji w³±czane jest wojsko.
Alarmowy start pary dy¿urnej, przechwycenie podejrzanego statku powietrznego i ocena sytuacji - czy statek powietrznych potrzebuje pomocy ze wzglêdu na awariê systemów pok³adowych czu na jego pok³adzie sta³o siê co¶ co mo¿e stanowiæ szeroko pojête zagro¿enie. Tak by³o i tym razem.
"By³o to dla nas du¿e wyzwanie, poniewa¿ na co dzieñ wykonujemy inne zadania" - mówi kpt. Jacek Kuta Ko³sutowicz, dowódca samolotu M28, który symulowa³ jako naruszyciela. "Po raz pierwszy lecia³em tak blisko uzbrojonych samolotów" - dodaje z u¶miechem.{czy byly jakies konsekfencje z tego lotu {cwiczebnego}
{I foto ISKRA}Pozdrawiam M.S
Wys³any: Pi± Sie 13, 2010 13:42 Temat postu: kilka fotek...smutnych
kilka foto z uroczystosci tych co odeszli na wieczna sluzbe i tych co odeszli do rezerwy moze ktos znajomy sie przypomni ?....oby milo i sedecznie...pozdrawiamM.S
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ wypowiedzi
zamieszczanych przez u¿ytkowników serwisu. Osoby zamieszczaj±ce wypowiedzi naruszaj±ce prawo
lub prawem chronione dobra osób trzecich mog± ponie¶æ z tego tytu³u odpowiedzialno¶æ karn±
lub cywiln±.