Wys³any: Nie Lip 11, 2010 10:32 Temat postu: szkolno- bojowe
.co mozna wiecej dodac na temat szkolno bojowych :szkolno bojowy AerMacchi M-346..i Grot -2...? :A odnosnie tych "Delfinow"to model L-39C Albatros...Pierwszy lot samolotu L-39 mia³ miejsce 4 listopada 1968 r.?, a od 1971 wszed³ do s³u¿by jako samolot szkoleniowy w Zwi±zku Radzieckim, Czechos³owacji i innych krajach Uk³adu Warszawskiego (z wyj±tkiem Polski).?Co bylo powodem ze w Polsce zabraklo tego typu samolotu?Typ ten zosta³ pó¼niej rozwiniêty i produkowany do roku 1999 jako Aero L-59 Super Albatros, a jego najnowsz± wersj± jest nadal produkowany L-159. Samolot jest lub by³ u¿ytkowany przez si³y powietrzne ponad trzydziestu krajów, jako samolot s³u¿±cy szkoleniu podstawowemu i zaawansowanemu, a tak¿e jako lekki samolot szturmowy......"L-39C Albatros,Czy takze Wegrzy moga pochwalic sie kopia takiego samoloty?np:Wêgierski Aero L-39ZO Albatros
Dane podstawowe
Pañstwo Czechos³owacja, Czechy
Producent Aero Vodochody
Typ samolot szkolno-treningowy
Konstrukcja duralowa, pó³skorupowa
Za³oga dwie osoby
Historia
Data oblotu 4 listopada 1968
Lata produkcji 1971 – 1999
Dane techniczne
Napêd silnik odrzutowy Progress AI-25TL
Moc 1687 daN
Wymiary
Rozpiêto¶æ 9,46 m
D³ugo¶æ 12,13 m
Wysoko¶æ 4,77 m
Powierzchnia no¶na 18,8 m²
Masa
W³asna 3565 kg
U¿yteczna 1535 kg
Startowa 5100 kg
Uzbrojenia 1100 kg
Zapas paliwa 1255 l
Osi±gi
Prêdko¶æ maksymalna 750 km/h
Prêdko¶æ przelotowa 680 km/h
Prêdko¶æ minimalna 175 km/h
Prêdko¶æ wznoszenia 22 m/s
Pu³ap 11 500 m
Zasiêg 1100 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
1 dzia³ko 23 mm GSz-23
pociski powietrze-powietrze K-13,karabin maszynowy kal. 7,62 mm
4 bomby lub bomby kasetowe
4 wyrzutnie pocisków rakietowych
Wyposa¿enie dodatkowe
dodatkowe 2 zbiorniki paliwa na podwieszeniach zewnêtrznych o pojemno¶ci 350 l. Co zas dotyczy sie tych Delfinow,czy nadal gdzies jeszcze sa wykorzystywane jesli tak to w jakim celu szkolnym,bojowym?Pozdrowienia...M.S
Wys³any: Nie Lip 11, 2010 10:47 Temat postu: cdn...
czy w USA tego typu samoloty szkolno-bojowe jak Delfin,Albatros spelniaja role rekreacyjna? np. Katastrofa L-29---------------------
4 lipca, w czasie pikniku z okazji amerykañskiego dnia niepodleg³o¶ci, w Tehachapi rozbi³ siê szkolny Aero L-29 Delfin. Zginê³o dwóch pilotów.Samolot przelecia³ na niewielkiej wysoko¶ci nad terenem pikniku w formacji, razem z dwoma innymi L-29. W chwilê pó¼niej spad³ na ziemiê i zapali³ siê. Zgin±³ jego w³a¶ciciel, asystent burmistrza i jeden z kierowników miejscowego lotniska, oraz jego znajomy,.....?.
Obaj byli do¶wiadczonymi pilotami.lata³i rekreacyjnie od 18 roku ¿ycia, by³i nawet przez pewien czas pilotem samolotów regionalnych.Do tej pory nie ustalono, co by³o przyczyn± wypadku. L-29 by³ remontowany przez w³a¶ciciela i nied³ugo przed pokazem otrzyma³ dopuszczenie do lotów amerykañskich w³adz lotniczych. Nieliczni ¶wiadkowie twierdz± jednak, ¿e zdarzenie mia³o bardzo szybki przebieg i lot odbywa³ siê na ma³ej wysoko¶ci, a pilot przed zderzeniem by³ jedynie w stanie skierowaæ maszynê na lokaln± drogê, unikaj±c zderzenia z pobliskimi domami.
Wys³any: Nie Lip 11, 2010 11:03 Temat postu: karastrofa
Czy i jak dlugo jeszcze potrwa modernizacja wys³u¿onych gratów, które nie wiadomo ile jeszcze bêd± lataæ.
Pomopowanie niema³ych pieniêdzy w sprzêt, który i tak d³ugo nam nie pos³u¿y...
Ja osobi¶cie jestem zwolennikiem zakupu nowego sprzêtu np:{L-159, Hawk...), który pos³u¿y nam wiele lat i maj± wiêksze mo¿liwo¶ci bojowe od zmodernizowanych Iskier, w których poza awionik± nic siê nie zmieni, poniewa¿ siê nie da...no ale jak nie ma kasy to trzeba jakos sie ratowac Pozdrowienia M.S
Wys³any: Nie Lip 11, 2010 11:59 Temat postu: Jak,Karas....?
patrzac na budowe oraz biorac pod uwage okres eksploatacji "karas"to faktycznie mozna zobaczyc kolosalna roznice w budowie ... .PZL.23B Kara¶ a Jak-18...PZL.23 Kara¶ – polski lekki bombowiec i samolot rozpoznawczy, zaprojektowany w po³owie 1930 przez Pañstwowe Zak³ady Lotnicze w Warszawie. Podstawowy lekki bombowiec lotnictwa polskiego w kampanii wrze¶niowej.
PZL.23/III
Dane podstawowe
Pañstwo Polska
Producent Pañstwowe Zak³ady Lotnicze
Typ bombowiec rozpoznawczy
Konstrukcja ca³kowicie metalowa ze sta³ym podwoziem
Za³oga trzy osoby
Historia
Data oblotu 1934
Lata produkcji 1935 – 1939
Wycofanie ze s³u¿by 1941
Dane techniczne
Napêd 9-cylindrowy silnik gwiazdowy
PZL (Bristol) Pegasus VIII
Moc 507 kW (680 KM)
Wymiary:Rozpiêto¶æ 13,95 m
D³ugo¶æ 9,68 m
Wysoko¶æ 3,30 m
Powierzchnia no¶na 26,80 m²
Masa
W³asna 1980 kg
Startowa 2893 kg
Osi±gi
Prêdko¶æ maksymalna na wysoko¶ci 3650 m: 319 km/h
Prêdko¶æ minimalna 110 km/h
Prêdko¶æ wznoszenia 6,7 m/s
na wysoko¶æ 2000 m:
4 min 45 s
na wysoko¶æ 4000 m:
15,2 min
Pu³ap 7300 m
Zasiêg 1260 km
Dane operacyjne
Uzbrojenie
1 × karabin maszynowy wz.33 kal. 7,92 mm
- 2 × karabin maszynowy Vickers F kal. 7,7 mm
- 700 kg bomb (6 × 100 kg i 2 × 50 kg} Przepraszam jesli popelniam nietakt w opisie {histori lotniczej}..Jak-18 (ros. Як-1 - samolot szkolny wyprodukowany na zamówienie lotnictwa radzieckiego, skonstruowany przez biuro konstrukcyjne Aleksandra Jakowlewa. Samolot ten to rozwiniêcie konstrukcji samolotu szkolno-treningowego UT-2L. Prace projektowe nad samolotem rozpoczêto w 1945, pierwszy prototyp oblatano na pocz±tku 1946, a produkcjê seryjn± rozpoczêto w 1947 w zak³adach lotniczych w Charkowie. W 1953 w Chinach uruchomiono produkcjê licencyjn± pod oznaczeniem BT-3 (CJ-1), a nastêpnie trzy lata pó¼niej na Wêgrzech. Samolot ten okaza³ siê prosty w eksploatacji i stosunkowo ³atwy w pilota¿u, st±d te¿ wyprodukowano ³±cznie, w ró¿nych wersjach, ponad 7 000 egzemplarzy. Jedynymi wadami Jaka-18 by³y: sposób blokowania kó³ka ogonowego oraz zbyt raptowne wypuszczanie klap w locie.
W lotnictwie polskim pierwsze Jaki-18 pojawi³y siê w 1949 w szkole lotniczej w Dêblinie, a w 1952 trafi³y do Radomia, gdzie stosowano je do koñca lat 50. W aeroklubach pierwszy Jak-18 pojawi³ siê w listopadzie 1951, nastêpne trafi³y tam w 1957, a kolejne zosta³y przekazane przez lotnictwo wojskowe w 1958 i 1960. Pojedyncze egzemplarze Jaków przetrwa³y do pocz±tku lat 80.
Oprócz ZSRR, Polski, Chin, Wêgier, Jaki-18 by³y u¿ywane w lotnictwie Albanii, Afganistanu, Austrii, Bu³garii, Korei Pó³nocnej, NRD oraz Rumunii. Dane podstawowe
Pañstwo ZSRR
Producent Jakowlew
Typ samolot jednosilnikowy,
dolnop³at wolnono¶ny
Konstrukcja metalowa
Za³oga 1 pilot-instruktor + 1 pilot-uczeñ/pasa¿er
Historia
Data oblotu 1946
Lata produkcji od 1947
Dane techniczne
Napêd silnik gwiazdowy 5-cylindrowy M-11FR
Moc 118 kW
Wymiary
Rozpiêto¶æ 10,62 m
D³ugo¶æ 8,03 m
Wysoko¶æ 2,09 m
Powierzchnia no¶na 17 m²
Masa
W³asna 805 kg
Startowa 1165 kg
Osi±gi
Prêdko¶æ maksymalna 248 km/h
Pu³ap 3 000 m
Zasiêg 850 km
Pozsdrawiam milego dnia M.S
Wys³any: Pi± Sie 27, 2010 12:31 Temat postu: emblematy...
8 Pu³k Lotnictwa My¶liwsko-Bombowego, Miros³awiec - 1 Eskadra Lotnicza.jpg tak dokladnie to jest znak i godlo w\w Pulku wiecej informacji.. Wojska Lotnicze i Obrony Powietrznej-Emblematy chomikuj.pl
Do³±czy³: ¦ro Lis 29, 2006 6:36 Posty: 565 Sk±d: Polska
Wys³any: Pi± Sie 27, 2010 13:36 Temat postu: Re: LOTNICTWO-Pytania...
Witam,
Zdjêcie samolotów MiG-21bis to zdjêcie z dolu z Lat 80tych 9. PLM. Do¶æ znana fotka z kroniki pu³kowej. Je¶li chodzi o samoloit niemiecki to samolot w wersji bis jak s±dzê.
Co do zdjêcia 1 eskadry z 8. PLMB to mam takowe zdjêcie - pozwól mi poszukaæ a tutaj umieszczê.
Wys³any: Pon Wrz 09, 2013 14:39 Temat postu: Re: LOTNICTWO-Pytania...
Witam wszystkich.
Znalaz³em siê w posiadaniu tylnego hamulca aerodynamicznego od MiG-a 21. Na wewnêtrznej stronie tego elementu wybity jest numer 6514. Za³o¿y³em, ¿e ten numer odpowiada numerowi bocznemu samolotu z którego ten hamulec zosta³ wymontowany. Szuka³em w necie informacji na temat tego egzemplarza, ale znalaz³em sprzeczne informacje. Jedne ¼ród³a podaj±, ¿e samolot ten uleg³ katastrofie w 1968 roku, drugie, ¿e szczê¶liwie lata³ do pó¼nych lat 90-tych w ró¿nych pu³kach m.in. w 34 PLM. Mo¿e pomo¿ecie mi Pañstwo rozwi±zaæ tê zagadkê.
Dziêkujê i pozdrawiam.
Mo¿esz pisaæ nowe tematy Mo¿esz odpowiadaæ w tematach Mo¿esz zmieniaæ swoje posty Mo¿esz usuwaæ swoje posty Mo¿esz g³osowaæ w ankietach
Portal www.MojeOsiedle.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ wypowiedzi
zamieszczanych przez u¿ytkowników serwisu. Osoby zamieszczaj±ce wypowiedzi naruszaj±ce prawo
lub prawem chronione dobra osób trzecich mog± ponie¶æ z tego tytu³u odpowiedzialno¶æ karn±
lub cywiln±.